Page 130 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 130
YILLIK RAPOR 2013
yanarak yaptığı yorumlara, “Avrupa de şikâyet konusu ele alınıp incelenmiş
Konsensüsü” ve kamu yararı ile birey- ve yukarıda yer alan mevzuat hükümleri
sel yarar arasındaki dengenin gözetil- ile Anayasamızın 13’üncü ve 38’inci mad-
mesi gerekliliğine de uygun olmadığı deleri birlikte değerlendirildiğinde; temel
tespit edilmiştir. hak ve özgürlüklerin ancak kanunla sı-
Devlet kişilerin (kamuda veya özelde) nırlandırılabileceği, ikincil mevzuatla bir
bıyığı, favorisi, pantolonu, elbisesi, saçı, sınırlandırmanın mümkün olmadığı, ka-
başı, ayakkabısıyla vs. ilgilenmemelidir. nunlarda ikincil düzenlemelere atıf yapıla-
Tüm demokratik ülkelerde kabul görmüş, rak bir sınırlandırmanın yapılamayacağı,
genel ve soyut ifadelerle düzenleme ihtiya- ayrıca kanunlarda açıkça tanımlanmayan
cı olabilir. Kurallarda evrensel, makul, ka- eylemlere suç sayarak ceza verilemeyeceği
bul edilebilir olmak, aşırılığa kaçmayacak, sonucuna varılmıştır.
kadın ve erkeğin yaptığı göreve uygun vb. Öte yandan, Anayasamız ve tarafı
ibareler yeterli olabileceği gibi bu bağlam- olduğumuz uluslararası sözleşmeler ile
da yönetimin gözetimi de vurgulanabilir. güvence altına alınan temel hak ve özgür-
Öte yandan, toplumda “ötekileştirme- lüklerin ancak bu maddelerde belirlenen
nin” başlangıcı olan bu uygulamadan ivedi sebeplerin varlığı halinde özlerine doku-
olarak vazgeçilmesi toplumsal barış açı- nulmaksızın ve bu sebeplere dayalı olarak
sından zorunludur. Başörtüsü yasağının kanunla kısıtlanabileceği; bu kısıtlama-
sürdürülmesi istekleri kamusal yarar ve ların ise, Anayasamızın özüne ve ruhu-
ötekileştirmenin zararları gözetildiğinde, na, demokratik toplum düzeninin ve laik
ülkemiz ve halkımız yararına değildir. cumhuriyetin gerekleri ile ölçülülük ilke-
Tüm bu değerlendirmeler ışığında sine aykırı olamayacağı belirtilmiştir.
ve Anayasamızın 5, 13, 24, 38, 48, 49 ve Diğer yandan, Anayasamızın 38’inci
90’ıncı maddeleri ile düşünce din ve vic- maddesindeki “Kanunsuz suç ve ceza ol-
dan özgürlüğüne ilişkin olarak AİHS’nin maz” ilkesi uyarınca, ceza yaptırımına bağ-
9’uncu, BM Medeni ve Siyasî Haklara lanan her bir eylemin tanımının yapılması
İlişkin Uluslararası Sözleşmenin 17’inci ve yasanın ne tür eylemleri suç sayarak ya-
maddesi, öte yandan, 657 Sayılı Devlet sakladığının hiçbir kuşkuya yer vermeye-
Memurları Kanununun “Kıyafet mecburi- cek şekilde belirtilmesinin gerektiği, sözü
yeti” başlıklı Ek 19’uncu maddesi, Kamu edilen suç tanımlaması yapıldıktan sonra,
Personelinin Kılık ve Kıyafetine Dair suçun karşılığı olan cezanın ve suç sayı-
Yönetmelik’in 5’inci maddesi çerçevesin- lan eylemi gerçekleştiren kamu görevlisi-
130