Page 130 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 130

YILLIK RAPOR 2013


                 yanarak yaptığı yorumlara, “Avrupa     de  şikâyet  konusu  ele  alınıp  incelenmiş
                 Konsensüsü” ve kamu yararı ile birey-  ve yukarıda yer alan mevzuat hükümleri
                 sel yarar arasındaki dengenin gözetil-  ile Anayasamızın 13’üncü ve 38’inci mad-
                 mesi gerekliliğine de uygun olmadığı   deleri birlikte değerlendirildiğinde; temel
                 tespit edilmiştir.                     hak  ve  özgürlüklerin  ancak  kanunla  sı-

                 Devlet kişilerin (kamuda veya özelde)   nırlandırılabileceği,  ikincil  mevzuatla  bir
             bıyığı, favorisi, pantolonu, elbisesi, saçı,   sınırlandırmanın mümkün olmadığı, ka-
             başı, ayakkabısıyla vs. ilgilenmemelidir.   nunlarda ikincil düzenlemelere atıf yapıla-
             Tüm demokratik ülkelerde kabul görmüş,     rak  bir  sınırlandırmanın  yapılamayacağı,
             genel ve soyut ifadelerle düzenleme ihtiya-  ayrıca kanunlarda açıkça tanımlanmayan
             cı olabilir. Kurallarda evrensel, makul, ka-  eylemlere suç sayarak ceza verilemeyeceği
             bul edilebilir olmak, aşırılığa kaçmayacak,   sonucuna varılmıştır.
             kadın ve erkeğin yaptığı göreve uygun vb.      Öte  yandan, Anayasamız ve tarafı
             ibareler yeterli olabileceği gibi bu bağlam-  olduğumuz uluslararası sözleşmeler ile
             da yönetimin gözetimi de vurgulanabilir.   güvence altına alınan temel hak ve özgür-
                 Öte yandan, toplumda “ötekileştirme-   lüklerin ancak bu maddelerde belirlenen
             nin” başlangıcı olan bu uygulamadan ivedi   sebeplerin varlığı halinde özlerine doku-
             olarak vazgeçilmesi toplumsal barış açı-   nulmaksızın ve bu sebeplere dayalı olarak
             sından zorunludur. Başörtüsü yasağının     kanunla  kısıtlanabileceği;  bu  kısıtlama-
             sürdürülmesi istekleri kamusal yarar ve    ların  ise,  Anayasamızın  özüne  ve  ruhu-
             ötekileştirmenin zararları gözetildiğinde,   na, demokratik toplum düzeninin ve laik
             ülkemiz ve halkımız yararına değildir.     cumhuriyetin gerekleri ile ölçülülük ilke-
                 Tüm  bu  değerlendirmeler  ışığında    sine aykırı olamayacağı belirtilmiştir.
             ve Anayasamızın 5, 13, 24, 38, 48, 49 ve       Diğer  yandan,  Anayasamızın  38’inci
             90’ıncı maddeleri  ile  düşünce  din  ve vic-  maddesindeki “Kanunsuz suç ve ceza ol-
             dan özgürlüğüne ilişkin olarak AİHS’nin    maz” ilkesi uyarınca, ceza yaptırımına bağ-
             9’uncu, BM Medeni ve Siyasî Haklara        lanan her bir eylemin tanımının yapılması
             İlişkin  Uluslararası  Sözleşmenin  17’inci   ve yasanın ne tür eylemleri suç sayarak ya-
             maddesi, öte yandan, 657 Sayılı Devlet     sakladığının hiçbir kuşkuya yer vermeye-
             Memurları Kanununun “Kıyafet mecburi-      cek şekilde belirtilmesinin gerektiği, sözü
             yeti” başlıklı Ek 19’uncu maddesi,  Kamu   edilen suç tanımlaması yapıldıktan sonra,
             Personelinin  Kılık  ve Kıyafetine Dair    suçun karşılığı olan cezanın ve suç sayı-
             Yönetmelik’in 5’inci maddesi çerçevesin-   lan eylemi gerçekleştiren kamu görevlisi-





                                                    130
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135