Page 126 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 126

YILLIK RAPOR 2013


             sözleşmeyi imzalayan Türkiye Cumhu-            malı, ayrıca “Avrupa Konsensüsü-
             riyeti  Devletinin  düşünce,  vicdan  ve  din   nü” göz ardı etmemelidir. AİHM’nin
             özgürlüğü bağlamında başörtüsü konu-           “Gereklilik” değerlendirmesinde, te-
             sunda takdir yetkisi sınırlıdır. Konsensüs     mel aldığı ilkeler “kamu menfaati”
             çerçevesinde AİHS ve  AİHM uygulama-           ile “bireysel yarar” arasındaki denge
             larına göre kamuda başörtüsü yasağının         ve “ölçülülük”tür. Kamusal yarar ile
             olmaması gerektiği söylenebilir. Diğer bir     bireysel yarar arasındaki dengede,
             anlatımla, başörtüsü tercihi, Sözleşmenin      kamusal yarar ön plana çıkmaktadır.
             9’uncu maddesi kapsamında kalmaktadır.         Kullanılan araç ile izlenen amaç ara-
             Bu özgürlük “Sözleşme” de mutlak bir hak       sında  makul  ve ölçülü bir  ilişki de
             olarak düzenlenmemiştir. 9’uncu mad-           bulunmalıdır. Devletlere  verilen yü-
             denin 2’nci fıkrasında belirtildiği üzere      kümlülüklerini askıya alma yetkisi,
             devlet bazı koşullar altında bu özgürlüğü      kesinlikle durumun gerektirdiği ölçü
             sınırlayabilir.                                ve uluslararası hukuktan doğan diğer

                 AİHM bu konuda üç ayrı ölçüt ortaya        yükümlülüklerle ters düşmemelidir.
             koymuştur. Bunlar:                             AİHM kararları değerlendirildiğin-
               i)  Hukukilik; özgürlüğe müdahalenin     de ise, AİHS’deki hükümlerin çatışması
                 meşru sayılabilmesi için “öngörülebi-  halinde,  dini  inançlara  daha  fazla  önem
                 lirlik” şarttır. Bir diğer anlatımla birey   verilmesi  gerektiğinin  belirtildiği  görül-
                 keyfî ve beklenmedik devlet müdaha-    mektedir  (Otto-Preminger davası; Wing-
                 lesiyle karşılaşmaksızın belirli bir ya-  rove v. Birleşik Krallık Davası). Mahke-
                 sal çerçevede hareket edebilmelidir.   me, ayrıca, Karaduman v. Türkiye (no.
               ii) Meşru Amaç; bunlar “kamu güven-      16278/90, 3/5/1993 tarihli komisyon ka-
                 liğinin, kamu düzeninin genel sağlık   rarı DR74,b.93) ve Dahlab v. İsviçre (No
                 veya ahlâkın ya da başkalarının hak ve   42393/98,AHİM 2001-V.) kararlarında;
                 özgürlüklerinin korunması” amaçla-     sözleşme organlarının, demokratik bir or-
                 rından biri olmalıdır.                 tamda türban giyilmesi takip edilen kamu
               iii)   Demokratik Toplumda Gerekli-      düzeni, kamu güvenliği ve diğerlerinin
                 lik; bunun anlamı özetle, müdahalede   hak ve özgürlüklerini koruma amacıyla
                 bulunmak için zorlayıcı bir toplum-    uyumsuz ise, Devletin türban giyilmesi-
                 sal  ihtiyaç  bulunup  bulunmadığıdır.   ni kısıtlamak için yetkili olduğuna karar
                 Devlet bunu kuvvetli ölçülerde makul   verdiklerine dikkat çekmektedir. Ancak
                 ve makbul gerekçelerle ortaya koy-     kısıtlamalar yönünden devletin bu takdir





                                                    126
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131