Page 201 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 201

YILLIK RAPOR 2013




            Kanunu’nun 1’inci maddesinde Kanunun  dan Ek-3’te sunulmaktadır.
            amacı “elektriğin yeterli, kaliteli, sürek-   BM İnsan Hakları Komisyonunun
            li, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir   03/03/1992 tarihli 1992/54 sayılı, BM Ge-
            şekilde tüketicilerin kullanımına sunul-  nel Kurulunun 20712/1993 tarihli 48/134
            ması için, rekabet ortamında özel hukuk   sayılı kararlarıyla kabul edilen ve “İnsan
            hükümlerine göre faaliyet gösteren, mali   Haklarının Geliştirilmesi ve Korunması
            açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elekt-  için Kurulan Ulusal Kuruluşların Statüsü-
            rik enerjisi piyasasının oluşturulması ve bu   ne ilişkin İlkeler” adlı belgeye, diğer adıyla
            piyasada bağımsız bir düzenleme ve dene-  Paris Prensipleri’ne uygun olarak, bu alan-
            timin yapılmasının sağlanmasıdır.” şeklin-  da bağımsız ve özerk olarak çalışan sadece
            dedir.                                    iki kurum bulunmakta olup, bunlardan ilki
                6446    Sayılı   Elektrik   Piyasası  Kamu Denetçiliği Kurumu, diğeri ise Tür-
            Kanunu’nda belirtilen elektriğin düşük  kiye İnsan Hakları Kurumu’dur.
            maliyetle tüketicilerin kullanımına sunul-    Kurumumuz da İnsan Hakları Kuru-
            ması  hükmü  ve  Anayasamızın  yukarıda   mu da insan hakları ihlalleri konusundaki
            belirtilen maddeleri birlikte değerlendi-  bireysel şikâyetleri almakta, değerlendir-
            rildiğinde, tüketicilerden hakkaniyete ve   mekte ve bu konuda tavsiye kararları al-
            anayasaya aykırı olarak alındığı düşünülen   maktadır.
            kayıp kaçak bedeli uygulamasıyla ilgili ola-  BM, AB, Avrupa Konseyi ve diğer
            rak kanuni düzenlemelerin EPDK tarafın-   uluslararası ve bölgesel örgütlerin işaret
            dan yapılmasının uygun olacağı değerlen-  ettiği ihlal iddialarını ele alma mekanizma-
            dirilmektedir.                            larının (complaint handling mechanisms)

            7.1.17. İnsan hakları kurumları gö-       olmazsa olmaz kıstasları “bağımsız”, “etki-
            rev/yetki alanlarının belirlenmesi        li” ve “süratli” olmalarıdır.
            ve tek bir bağımsız kurumun yetki-            Bu unsurlardan etkinlik ve süratin sağ-
            lendirilmesi                              lanması, insan hakları ihlalleri iddialarının

                Ülkemizde, insan hakları iddialarını   denetiminde görev/yetki kargaşasının ön-
            inceleme yetkisine sahip hâlihazırda bir-  lenmesi, vatandaşların hangi Kurumumu-
            çok kurum faaliyet göstermektedir.        za başvuracakları konusunda net bilgiye
                                                      sahip olmaları ve kamu kaynaklarının et-
                Kurum uzmanları tarafından muhte-
            lif kaynaklardan faydalanılarak hazırlanan   kin kullanımı açısından, insan hakları ala-
            tablo mevcut durumu göstermesi bakımın-   nındaki şikâyetlerinin tek bir bağımsız ku-





                                                   201
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206