Page 202 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 202

YILLIK RAPOR 2013


             rum tarafından kabul edilmesinin faydalı  yönünden  herhangi  bir  duraksamaya  ve
             olacağı mütalaa edilmektedir.             kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net,
                                                       anlaşılır  ve  uygulanabilir  olması,  ayrıca
             7.1.18. Eğitim-öğretim
                                                       kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına
                 Bireyin insan olarak varlığının korun-  karşı koruyucu önlemler içermesi gerekli-
             masını  amaçlayan  ve  hukukun  üstünlü-  dir. Belirlilik ilkesi ile birey, yasadan, belir-
             ğünün egemen olduğu bir devlette hukuk    li bir kesinlik içinde, hangi somut eylem ve
             güvenliğinin sağlanması, hukuk devleti    olguya hangi hukuksal yaptırımın veya so-
             ilkesinin yerine getirilmesinin zorunlu   nucun bağlandığını, bunların idareye han-
             koşullardandır. Önceden oluşmuş hukuki    gi müdahale yetkisini doğurduğunu bilme-
             durumun sonradan yapılan işlemlerle çok   lidir. Ancak bu durumda kendisine düşen
             sık  değiştirilmesi,  hukuktan  beklenen  gü-  yükümlülükleri öngörebilecektir. Belirli-
             venlikle bağdaşamaz. Hukuki güvenlik sa-  lik, kişilerin hukuk güvenliğini korumakla
             dece bireylerin devlet faaliyetlerine duydu-  birlikte idarede istikrarı da sağlar. Öngörü-
             ğu güveni değil, aynı zamanda mevzuatın   lebilirlik ilkesine göre de yasa kuralı, ilgili
             yürürlükte olmaya devam edeceğine duyu-   kişilerin mevcut şartlar altında belirli bir
             lan güveni de içerir. Hukuk güvenliği ilke-  işlemin ne tür sonuçlar doğurabileceğini
             si, hukuk normlarının öngörülebilir olma-  makul bir düzeyde öngörmelerini müm-
             sını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde   kün kılacak şekilde düzenlenmelidir.
             devlete güven duyabilmesini, devletin de      Öğrencilik gibi bir statüye bağlı olarak
             yasal düzenlemelerinde bu güven duygu-    ileriye  dönük  beklenen  haklar  kazanılmış
             sunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını   hak niteliği taşımamakla birlikte, belirli
             gerekli kılar. Diğer bir anlatımla, yapılacak   bir süreci öngören statüsel işlemlerde bu
             düzenlemelerde iyi yönetim ilkeleri olarak   sürecin başında tabi olunan hukuksal sü-
             kabul edilen istikrar, belirlilik ve öngörü-  recin sonuna kadar süreceğine dair haklı
             lebilirlik ilkelerinin gözetilmesiyle hukuki   bir beklenti oluşmasına yol açmaktadır. Bu
             güvenlik sağlanır.
                                                       haklı beklentinin hukuk devleti tarafından
                 Bu ilkeler birbirini tamamlayan, iç içe   korunması adaletli bir hukuk düzeni kur-
             geçmiş hukuk ilkeleridir. Belirlilik ilkesi,   manın gereklerindendir.
             maddi hukuk ve usul kararlarının önceden      Hukukun üstün olduğu ve böylece be-
             öngörülebilir bir açıklıkta ve kişilerin hak-  lirlilik,  öngörülebilirlik  ve  istikrar  ilkeleri
             lı beklentilerine uygun bir şekilde düzen-  ile hukuk güvenliğinin sağlandığı bir ül-
             lenmesini gerektirir. Bu ilkeye göre, yasal   kede bireyler, haklı beklenti ile yönetimin
             düzenlemelerin hem kişiler hem de idare




                                                    202
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207