Page 203 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 203
YILLIK RAPOR 2013
bir düzenleyici işlemine güvenerek kendi Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın Bazı
lehlerine olan bir sonuca ulaşabileceklerini Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hak-
ümit edebilirler. kında Kanunla eklenen hükümle, herkesin
Bu değerlendirmeler ışığında Anado- bilgi edinme ve Kamu Denetçisine başvur-
lu Üniversitesi yönetmeliklerini inceledi- ma hakkına sahip olduğu kabul edilmiştir.
ğimizde, değişikliklerin çok sık yapıldığı, Anılan Anayasa hükmü ile TBMM Başkan-
bu durumun ise yukarıda açıklanan hukuk lığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçi-
devletinin “istikrar”, “öngörülebilirlik” ve liği Kurumunun, idarenin işleyişiyle ilgili
“haklı beklenti” unsurlarıyla çeliştiği görül- şikâyetleri inceleyeceği; Kamu Denetçisine
mektedir. Üniversitenin düzenlemelerinde başvuru hakkının kullanılma biçimi, Kamu
değişiklik yapma yetkisi olmasına rağmen, Denetçiliği Kurumunun kuruluşu, görevi,
mağduriyetlerin önüne geçecek şekilde ge- çalışması ve inceleme sonucunda yapaca-
çiş hükmü eklemek gibi önlemler almaması ğı işlemler ile Kamu Başdenetçisi ve Kamu
da, istikrarsızlıklara yol açmaktadır . Denetçilerinin nitelikleri, seçimi ve özlük
65
haklarına ilişkin usul ve esasların kanunla
7.2. Kurum Mevzuatına İlişkin düzenleneceği belirtilmiştir. Bu hükümler
Öneriler esas alınarak 14/6/2012 tarihli ve 6328 sa-
21’inci yüzyılın önemli bir değeri ola- yılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile
rak insan haklarına ilişkin hukuksal düzen- kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız
lemeler ülke anayasalarında yer almakta ve ve etkin bir şikâyet mekanizması oluştur-
uluslararası sözleşmeler ile güvence altına mak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve
alınmaktadır. Kamu Denetçisine başvuru işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan
hakkı Anayasal bir hak olarak kabul edil- haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hu-
mekte ve ulusal hukuk düzenlerinde hak kuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
ettiği yeri bulmaktadır. Birçok ülke ana- incelemek, araştırmak ve önerilerde bulun-
yasasında olduğu gibi Türkiye Cumhuri- mak üzere Kamu Denetçiliği Kurumu oluş-
yeti Anayasası’nda da Kamu Denetçisine turulmuştur. Söz konusu Kanunla, Kamu
başvuru hakkı, anayasal düzeyde hukuksal Denetçiliği Kurumunun kuruluş, görev ve
bir güvenceye kavuşturulmuştur. Anaya- çalışma usullerine ilişkin ilkeler ile Kamu
samızın 74’üncü maddesine, 12/09/2010 Başdenetçisi ve Kamu Denetçilerinin nite-
tarihinde yapılan halk oylamasıyla ka- liklerine, seçimlerine, özlük haklarına ve
bul edilen 7/05/2010 tarihli ve 5982 sayılı Kurum personelinin atanmaları ile özlük
haklarına ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
65 2013/94 sayılı Tavsiye Kararı
203