Page 203 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 203

YILLIK RAPOR 2013



            bir düzenleyici işlemine güvenerek kendi  Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın Bazı
            lehlerine olan bir sonuca ulaşabileceklerini  Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hak-
            ümit edebilirler.                         kında Kanunla eklenen hükümle, herkesin

                Bu değerlendirmeler ışığında Anado-   bilgi edinme ve Kamu Denetçisine başvur-
            lu Üniversitesi yönetmeliklerini inceledi-  ma hakkına sahip olduğu kabul edilmiştir.
            ğimizde, değişikliklerin çok sık yapıldığı,   Anılan Anayasa hükmü ile TBMM Başkan-
            bu durumun ise yukarıda açıklanan hukuk   lığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçi-
            devletinin “istikrar”, “öngörülebilirlik” ve   liği  Kurumunun,  idarenin  işleyişiyle  ilgili
            “haklı beklenti” unsurlarıyla çeliştiği görül-  şikâyetleri inceleyeceği; Kamu Denetçisine
            mektedir. Üniversitenin düzenlemelerinde   başvuru hakkının kullanılma biçimi, Kamu
            değişiklik yapma yetkisi olmasına rağmen,   Denetçiliği Kurumunun kuruluşu, görevi,
            mağduriyetlerin önüne geçecek şekilde ge-  çalışması  ve  inceleme  sonucunda  yapaca-
            çiş hükmü eklemek gibi önlemler almaması   ğı işlemler ile Kamu Başdenetçisi ve Kamu
            da, istikrarsızlıklara yol açmaktadır .   Denetçilerinin nitelikleri, seçimi ve özlük
                                             65
                                                      haklarına ilişkin usul ve esasların kanunla
            7.2. Kurum Mevzuatına İlişkin             düzenleneceği belirtilmiştir. Bu hükümler
            Öneriler                                  esas alınarak 14/6/2012 tarihli ve 6328 sa-

                21’inci yüzyılın önemli bir değeri ola-  yılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile
            rak insan haklarına ilişkin hukuksal düzen-  kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız
            lemeler ülke anayasalarında yer almakta ve   ve etkin bir şikâyet mekanizması oluştur-
            uluslararası sözleşmeler ile güvence altına   mak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve
            alınmaktadır. Kamu Denetçisine başvuru    işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan
            hakkı Anayasal bir hak olarak kabul edil-  haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hu-
            mekte ve ulusal hukuk düzenlerinde hak    kuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
            ettiği yeri bulmaktadır. Birçok ülke ana-  incelemek, araştırmak ve önerilerde bulun-
            yasasında olduğu gibi Türkiye Cumhuri-    mak üzere Kamu Denetçiliği Kurumu oluş-
            yeti Anayasası’nda da Kamu Denetçisine    turulmuştur.  Söz  konusu  Kanunla,  Kamu
            başvuru hakkı, anayasal düzeyde hukuksal   Denetçiliği Kurumunun kuruluş, görev ve
            bir güvenceye kavuşturulmuştur. Anaya-    çalışma usullerine  ilişkin ilkeler ile  Kamu
            samızın 74’üncü maddesine, 12/09/2010     Başdenetçisi ve Kamu Denetçilerinin nite-
            tarihinde yapılan halk oylamasıyla ka-    liklerine,  seçimlerine,  özlük  haklarına  ve
            bul edilen 7/05/2010 tarihli ve 5982 sayılı   Kurum personelinin atanmaları ile özlük
                                                      haklarına ilişkin hükümler düzenlenmiştir.

            65    2013/94 sayılı Tavsiye Kararı



                                                   203
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208