Page 241 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 241

lerin belirlenmesi büyük önem arz et-      Fransa Ombudsmanlık Kurumunda ise
            mektedir. Bu konuda 30/10/2013 tarih-       tavsiye kararlarına uyma oranı % 80 gibi
            li ve 6222 sayılı Başbakanlığa iletilen    çok yüksek seviyelerde seyretmektedir.
            yazımıza ne gibi işlem yapıldığı, cevap
            alınamadığından bilinememektedir.          Şikâyet başvuru sayısına ilişkin rakam-
                                                       lar gözetildiğinde; 2013 yılında 7638
                    7.2. Tavsiye Kararlarımıza         adet şikâyet başvurusu yapılmış ol-
                    Yaklaşım                           masına rağmen, 2014 yılında 5639 adet
                                                       şikâyet başvurusu yapılması, şikâyet
            Dünyadaki uygulamalarda görüldüğü          başvurularında bir azalmanın olduğunu
            gibi Türkiye uygulamasında da Ombuds-      göstermektedir. Her ne kadar diğer ülke
            manlık kurumlarının aldığı kararlar tav-   uygulamalarından da bilindiği üzere,
            siye niteliğinde olup, hukuken bağlayıcı   Ombudsmanlık kurumlarının ilk faali-
            değildir. Bununla birlikte, bu durum       yete geçtikleri yıl başvuruların yüksek
            kararların hiçbir etkisi olmadığı veya     düzeyde  olduğu,  sonraki  yıl  bu  sayıda
            önemsiz olduğu anlamına gelmemekte,        belirli bir oranda düşmenin yaşanabi-
            Ombudsmanlık kurumları en önem-            leceği, ancak Kurumun tanınırlığı, bili-
            li yaptırım gücünü kamuoyundan ve          nirliği arttıkça başvuru sayısında oransal
            Parlamentodan almaktadır. İnsan hak-       bir artışın yaşanması beklenmekle bir-
            ları ve demokrasi kültürünün yerleştiği    likte, 2013 yılına kıyasla 2014 yılında
            ülkelerde Ombudsmanlık kurumlarının        başvuru sayısının düşmesinde kurum-
            çok saygın bir yeri vardır ve bu ülkelerde   ların tavsiye kararlarını uygulama konu-
            kararlara uyma oranı % 90’ın üzerinde-     sunda  isteksiz davranmasının  etkili  ol-
            dir. Örneğin; İngiltere’de Ombudsman-      duğu kanaatine varılmıştır.
            lığın bir kültür haline gelmesi nedeniyle,
            idarenin % 99 oranında tavsiye karar-      Kurumumuzun yeni kurulduğu dönem-
            larına uyduğu, bunun yanı sıra, mah-       lerde yüksek beklentiler  ile Kurumu-
            kemelerin de genel itibarıyla Ombuds-      muza başvurularda bulunulmuş; Ku-
            manın tavsiyeleri doğrultusunda karar      rumumuz da bu beklentilere uygun bir
            verdiği görülmektedir. Yine Norveç         şekilde, gerekli hassasiyeti göstererek,
            Parlamento Ombudsmanının verdiği           titiz  bir  çalışma  sergilemiş  ve  inter-
            kararlara idarenin uymama oranı %1’i       net sitemizden de görülebileceği üzere,
            geçmemektedir. Daha çok arabulucu-         şikâyet başvuruları konusunda, hukuk,
            luk kurumu olarak etkinliğe sahip olan     hakkaniyet, insan hakları ve iyi yönetim



                                                  241
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246