Page 241 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 241
lerin belirlenmesi büyük önem arz et- Fransa Ombudsmanlık Kurumunda ise
mektedir. Bu konuda 30/10/2013 tarih- tavsiye kararlarına uyma oranı % 80 gibi
li ve 6222 sayılı Başbakanlığa iletilen çok yüksek seviyelerde seyretmektedir.
yazımıza ne gibi işlem yapıldığı, cevap
alınamadığından bilinememektedir. Şikâyet başvuru sayısına ilişkin rakam-
lar gözetildiğinde; 2013 yılında 7638
7.2. Tavsiye Kararlarımıza adet şikâyet başvurusu yapılmış ol-
Yaklaşım masına rağmen, 2014 yılında 5639 adet
şikâyet başvurusu yapılması, şikâyet
Dünyadaki uygulamalarda görüldüğü başvurularında bir azalmanın olduğunu
gibi Türkiye uygulamasında da Ombuds- göstermektedir. Her ne kadar diğer ülke
manlık kurumlarının aldığı kararlar tav- uygulamalarından da bilindiği üzere,
siye niteliğinde olup, hukuken bağlayıcı Ombudsmanlık kurumlarının ilk faali-
değildir. Bununla birlikte, bu durum yete geçtikleri yıl başvuruların yüksek
kararların hiçbir etkisi olmadığı veya düzeyde olduğu, sonraki yıl bu sayıda
önemsiz olduğu anlamına gelmemekte, belirli bir oranda düşmenin yaşanabi-
Ombudsmanlık kurumları en önem- leceği, ancak Kurumun tanınırlığı, bili-
li yaptırım gücünü kamuoyundan ve nirliği arttıkça başvuru sayısında oransal
Parlamentodan almaktadır. İnsan hak- bir artışın yaşanması beklenmekle bir-
ları ve demokrasi kültürünün yerleştiği likte, 2013 yılına kıyasla 2014 yılında
ülkelerde Ombudsmanlık kurumlarının başvuru sayısının düşmesinde kurum-
çok saygın bir yeri vardır ve bu ülkelerde ların tavsiye kararlarını uygulama konu-
kararlara uyma oranı % 90’ın üzerinde- sunda isteksiz davranmasının etkili ol-
dir. Örneğin; İngiltere’de Ombudsman- duğu kanaatine varılmıştır.
lığın bir kültür haline gelmesi nedeniyle,
idarenin % 99 oranında tavsiye karar- Kurumumuzun yeni kurulduğu dönem-
larına uyduğu, bunun yanı sıra, mah- lerde yüksek beklentiler ile Kurumu-
kemelerin de genel itibarıyla Ombuds- muza başvurularda bulunulmuş; Ku-
manın tavsiyeleri doğrultusunda karar rumumuz da bu beklentilere uygun bir
verdiği görülmektedir. Yine Norveç şekilde, gerekli hassasiyeti göstererek,
Parlamento Ombudsmanının verdiği titiz bir çalışma sergilemiş ve inter-
kararlara idarenin uymama oranı %1’i net sitemizden de görülebileceği üzere,
geçmemektedir. Daha çok arabulucu- şikâyet başvuruları konusunda, hukuk,
luk kurumu olarak etkinliğe sahip olan hakkaniyet, insan hakları ve iyi yönetim
241