Page 257 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 257

kişilerin talepleri doğrultusunda  aksak-  kendisinin veya yorumunun adil ol-
            lıkların giderilmesiyle gerekli mevzuat  madığını      söyleyerek   değiştirilmesi
            değişikliklerinin yapılmasına katkıda  gerektiğini  ortaya  koyabilir.  Ombuds-
            bulunabilmektedir.  Böylece kişiler de  manlık kurumu, hukuku göz ardı et-
                               152
            sistemin işleyişine ilişkin aksaklıkları  meden, daha ileriye giderek, adalet
                                                                                            154
            doğrudan Parlamentonun önüne götüre-       için kamu vicdanının sesi olabilir.
            cek bir aracı kazanmaktadır.               Böylece Ombudsmanlık denetimi, var
                                                       olan aksaklıkları azaltarak, özellikle
            Sonuç olarak Ombudsmanlık denetimi,  devlet-vatandaş ilişkilerini yumuşa-
            var olan denetimlerin önemini azalt-       tarak, karşılıklı güveni güçlendirerek
            madan, onları tamamlayarak kendine  halk nezdinde devlet saygınlığını art-
            özgü farklılıklarıyla kamu hizmetle-  tıracak  ve  kişi  hak  ve  özgürlükleri-
            rinin işleyişini iyileştirmeye katkıda bu-  nin korunmasını görev edinerek insan
            lunmaktadır. Ombudsmanlık denetimi,  odaklı  devlet  anlayışının  yerleşmesine
            idari denetim mekanizmalarına göre  yardımcı olacaktır.
            tarafsız ve objektif bir denetim yapa-
            bilmesiyle ve sadece hukuka uygunluk              8.2. Kurumumuzun İnsan
            denetimi yapan yargı denetimine göre              Haklarının Korunması ve
            hukuka uygunluk  yanında  hakkani-                Geliştirilmesindeki Rolü
            yet açısından da değerlendirme yapa-
            bilmesiyle farklıdır. Ombudsmanlık  Kurumumuz, mevcut haliyle idarenin
            denetimi diğer denetim mekanizmaları                                                           işleyişini insan haklarına dayalı adalet
            arasında kendine özgü yapısı, uygu-        anlayışı içinde hukuka ve hakkaniyete
            lama teknikleri ve alınan sonuçlar  uygunluk yönlerinden incelemekte ve
            açısından  dikkate  değer  farklılıklar  gerekli gördüğü hallerde idarelere öne-
            taşımaktadır.    Mesela yargı denetimi  rilerde bulunmaktadır. Mevzuatımızda
                          153
            kanunların uygulanmasını sağlarken,  insan  hakları  bağlamında  temel  hak  ve
            Ombudsmanlık, adalet, eşitlik ve insan  özgürlüklere, kadın haklarına ve çocuk
            hakları  gibi  genel ilkelere ve uluslar-  haklarına özel atıflar yapılmaktadır. Ku-
            arası mevzuata dayanarak  mevzuatın  rumumuzun aldığı tavsiye kararları ile




            152   Chapman Brian, İdare Mesleği: Avrupa’da Devlet Memurluğu, s.240, Çeviren: Cahit Tutum, TODAİE Yayınları, Ankara, 1970.
            153   Özden, s. 23
            154   Vitale, “The Ombudsman and the Protection of Human Rights in Europe”, s. 960, 963



                                                  257
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262