Page 256 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 256
lirliği, Ombudsmanın kişiliği, hükümetin lunması ve diğer denetim sistemlerindeki
Ombudsmanlığı siyasetten uzak tutabil- eksikleri tamamlamasıyla ile açıklanabilir.
mesi ve halk nezdinde Ombudsmanlığın Bu kapsamda, Ombudsmanlık kurumu,
inanılırlığı çerçevesinde o ülkenin Om- arkasında Parlamento desteği bulunduğu
budsmanlık kurumunun konumu ve et- ve incelemesini Parlamento adına yaptığı
149
kinliği ortaya konulacaktır. için siyasal denetime; hukuk çerçevesinde
bir takım uyuşmazlıkları çözüp, bulduğu
Ülkemizde Ombudsmanlık kuru- çözümün idarece yerine getirilmesi öne-
mu, Kamu Denetçiliği Kurumu adıyla risinde bulunduğu için yargısal dene-
TBMM’ye bağlı, bağımsız ve tarafsız bir time; her türlü bilgi ve belgeyi inceleyip,
kurum olarak oluşturulmuştur. Ancak çalışanları dinleyebildiği ve idareyi haklı
halihazırda zaten idarenin çeşitli yol- bulduğunda idareyi savunma durumu-
larla denetlenebildiği gözden kaçırıl- na geçebildiği için idari denetime; in-
mamalıdır. Başta idarelerin işlem ve ey- celemelerinin sonucunu Parlamentoya
lemlerini hukuka uygunluk yönünden bildirmesi ve kamuoyuna açıklamasıyla
denetleyen yargı denetimi olmak üzere kamuoyu denetimine; yaptığı denetimde
idari denetim, parlamento denetimi, uluslararası anlaşmaları da göz önünde
medya denetimi ve kamuoyu denetimi bulundurduğu için uluslararası denetime
mevcut sistemde farklı yollarla idarelerin benzeyen öğeleri bünyesinde toplamış bir
151
denetimini sağlamaktadır. yapıdır.
Ombudsmanlık kurumu, yukarıda Diğer yandan Ombudsmanlık kurumu,
sayılan denetim yollarına bir alterna- yaptığı incelemelerde idareyi haklı bu-
tif olmayıp, her biri siyasi ve idari yapı lursa; idare, yaptığı işlemlerin haklılığını
için büyük öneme sahip bu denetim halka anlatan bir halkla ilişkiler görevlisi
yollarından kalan boşluğu doldurmak- kazanmış olmaktadır. Ayrıca Ombuds-
tadır. Ombudsmanlık kurumunun manlık kurumu, mahkemelerin veya
150
diğer denetim sistemleriyle birlikte var idarenin işleyişindeki ciddi noksanlıkları,
olabilmesi, onda bu denetim sistemle- mevzuat ihtiyacını veya değişiklik öner-
rinin her birinden birtakım öğeler bu- ilerini Parlamentonun dikkatine sunarak,
149 Reif, “Building Democratic Institutions”
150 Raci Kılavuz, Abdullah Yılmaz ve Ferit İzci, “Etkin Bir Denetim Aracı Olarak Ombudsmanlık ve Türkiye’de Uygulanabilirliği”,
C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, 2003, s.65
151 Bilal Eryılmaz, “Kamu Yönetiminin Denetlenmesinde Yeni Gelişmeler”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 26, Sayı 4, 1993, s.94
256