Page 256 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 256

lirliği, Ombudsmanın kişiliği, hükümetin   lunması ve diğer denetim sistemlerindeki
          Ombudsmanlığı siyasetten uzak tutabil-    eksikleri tamamlamasıyla ile açıklanabilir.
          mesi ve halk nezdinde Ombudsmanlığın      Bu kapsamda, Ombudsmanlık kurumu,
          inanılırlığı çerçevesinde o ülkenin Om-   arkasında Parlamento desteği bulunduğu
          budsmanlık kurumunun konumu ve et-        ve incelemesini Parlamento adına yaptığı
                                    149
          kinliği ortaya konulacaktır.              için siyasal denetime; hukuk çerçevesinde
                                                    bir takım uyuşmazlıkları çözüp, bulduğu
          Ülkemizde      Ombudsmanlık       kuru-   çözümün idarece yerine getirilmesi öne-
          mu, Kamu Denetçiliği Kurumu adıyla        risinde bulunduğu için yargısal dene-
          TBMM’ye bağlı, bağımsız ve tarafsız bir   time; her türlü bilgi ve belgeyi inceleyip,
          kurum  olarak  oluşturulmuştur.  Ancak    çalışanları dinleyebildiği ve idareyi haklı
          halihazırda zaten idarenin çeşitli yol-   bulduğunda idareyi savunma durumu-
          larla  denetlenebildiği  gözden  kaçırıl-  na geçebildiği için idari denetime; in-
          mamalıdır. Başta idarelerin işlem ve ey-  celemelerinin sonucunu Parlamentoya
          lemlerini hukuka uygunluk yönünden        bildirmesi  ve  kamuoyuna  açıklamasıyla
          denetleyen yargı denetimi olmak üzere     kamuoyu denetimine; yaptığı denetimde
          idari  denetim,  parlamento  denetimi,    uluslararası anlaşmaları da göz önünde
          medya denetimi ve kamuoyu denetimi        bulundurduğu için uluslararası denetime
          mevcut sistemde farklı yollarla idarelerin   benzeyen öğeleri bünyesinde toplamış bir
                                                            151
          denetimini sağlamaktadır.                 yapıdır.

          Ombudsmanlık       kurumu,     yukarıda   Diğer yandan Ombudsmanlık kurumu,
          sayılan denetim yollarına bir alterna-    yaptığı incelemelerde idareyi haklı bu-
          tif olmayıp, her biri siyasi ve idari yapı   lursa; idare, yaptığı işlemlerin haklılığını
          için büyük öneme sahip bu denetim         halka anlatan bir halkla ilişkiler görevlisi
          yollarından  kalan  boşluğu  doldurmak-   kazanmış olmaktadır. Ayrıca Ombuds-
          tadır.  Ombudsmanlık kurumunun            manlık  kurumu,  mahkemelerin  veya
               150
          diğer denetim sistemleriyle birlikte var   idarenin işleyişindeki ciddi noksanlıkları,
          olabilmesi, onda bu denetim sistemle-     mevzuat ihtiyacını veya değişiklik öner-
          rinin her birinden birtakım öğeler bu-    ilerini Parlamentonun dikkatine sunarak,



          149   Reif, “Building Democratic Institutions”
          150   Raci Kılavuz, Abdullah Yılmaz ve Ferit İzci, “Etkin Bir Denetim Aracı Olarak Ombudsmanlık ve Türkiye’de Uygulanabilirliği”,
          C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, 2003, s.65
          151  Bilal Eryılmaz, “Kamu Yönetiminin Denetlenmesinde Yeni Gelişmeler”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 26, Sayı 4, 1993, s.94



                                                  256
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261