Page 254 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 254

özümsenmesinde önemli bir rol oynam-       Ombudsmanlık kurumlarının bu ceva-
                 140
          aktadır.   Söz konusu Komite tarafından    bı karşılayabilmesi için insan haklarının
          akredite olan Ombudsmanlıklar, BM İn-      korunması ve geliştirilmesine dair yetki,
          san Hakları Konseyine katılım hakkı elde   bazen kanunlarında açıkça yazılarak bu
          ederek anlaşma taslaklarının yazımı gibi   kurumlara verilmiştir. Özellikle totaliter
          hususlarda uluslararası hukukun oluşu-     rejimlerin demokrasiye geçiş süreçlerin-
          muna katkı sağlayabilmektedirler.          de oluşturulan Ombudsmanlık kurum-
                                                     larının kanunlarında bu yetki açıkça ifade
          Uluslararası hukukun oluşumuna katkı       edilmiştir. Bu durumu Portekiz (1975) ve
          sağlayabilen Ombudsmanlık kurumları,       İspanya (1981) ile Polonya (1987) gibi
          ayrıca uluslararası insan hakları standart-  Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri Om-
          ları ile bu standartların ulusal düzeyde   budsmanlık kurumlarının kanunların-
          uygulanması arasında bir “köprü” vazi-     da görmekteyiz. Çoğu zaman da klasik
          fesi de görebilmektedirler. Diğer bir ifa-                                                                           Ombudsmanlık kurumlarının, var olan
          deyle, Ombudsmanlık kurumları uluslar-     yetkileri insan haklarının korunması
          arası insan hakları hukukunun ulusal       bağlamında genişletilerek dönüşümleri
                                 141
          düzeydeki “ajan”larıdır.   Bu bağlam-      sağlanmıştır. Bu dönüşümlerin arkasında
          da, uluslararası  anlaşma hükümleri ile    demokratikleşme süreçleri, kamu yöneti-
          bu  hükümlerin  pratikte  uygulanması                                                   minin yeniden yapılandırılması, ekono-
          arasındaki boşluğun nasıl doldurulacağı-   mik krizler, mevzuatın insan hakları ile
          na dair kadim bir soruna, BM İnsan Hak-    uyumlaştırma süreçleri, uluslararası ve
          ları Yüksek Komiserliği, Ombudsmanlık      bölgesel  gelişmelerin  etkileri,  uluslara-
          kurumlarının da içinde yer aldığı ulusal   rası insan hakları mevzuatının iç hukukta
          insan hakları kurumlarının doğru bir       kabul edilmesi    ve kültürel etkileşim
                                                                   143
                                                                                         144
          cevap olabileceği şeklinde görüş belirt-   gibi etkenlerin rol oynadığı tartışılmak-
          miştir.                                    tadır. Sonuç olarak dünyada oluşmaya
                 142


          140   Meg Brodie, “Progressing Norm Socialization: Why Membership Matters. The Impact of the Accreditation Process of the
          International Coordinating Committee of National Institutions for the Promotion and Protecetion of Human Rights”, Nordic
          Journal of International Law, Vol. 80, 2011, s. 143
          141   Richard Carver, “A New Answer to an Old Question: National Human Rights Institutions and the Domestication of Interna-
          tional Law”, Human Rights Law Review, Vol.10, No. 1, 2010, s. 2-3
          142   BM Genel Sekreteri Raporu, “Effective Functioning of Human Rights Mechanisms: National Institutions and Regional Ar-
          rangements-National Institutions for he Promotion and Protection of Human Rights”, 7 Ocak 2005, E/CN.4/2005/106
          143   Reif, “Transplantation and Adaptation”, s. 272
          144   Thomas Pegram, “Diffusion Across Political Systems: The Global Spread of National Human Rights Institutions”, Human
          Rights Quarterly, Vol. 32, 2010, s. 729



                                                  254
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259