Page 255 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 255

başlayan insan hakları kültürü, buna       geliştirilmesi ve korunması için kendi-
            bağlı olarak da ülkelerdeki demokra-       sine rol biçebileceği düşünülmektedir.
            tikleşme çabaları ile devletin şeffaf, he-
            sap  verebilir  ve  vatandaş  odaklı  olacak   Yapılan bir araştırma, Ombudsmanlık
            şekilde dönüştürülme çabaları sonucun-     kurumları  tarafından  yapılan  standart
            da Ombudsmanlık kurumlarının insan         bir denetimin,  açıkça insan haklarının
                                                 145
            hakları konusundaki rolü artmıştır.        korunması için yetkilendirilsin veya
            Bu kapsamda, mesela Fransa’da 2008’deki    yetkilendirilmesin, her hâlükârda insan
            anayasa  reformu  yeni  bir  insan  hakları   haklarını kapsadığını,  kanunda açıkça
            kurumunun oluşturulmasını sağlarken,       bunun ifade edilmesinin konuyu
            Danimarka ve Lüksemburg BM İşkence         netleştirmeye ve tanıtmaya yardım-
                                                                                        148
            ve Diğer Zalimane, Gayri İnsani veya       cı olduğunu ortaya koymuştur.  Bu
            Küçültücü Muamele veya Cezaya Karşı        sonuçtan hareketle, Ombudsmanlığın
            Sözleşmenin Ek Protokolü gereğince         insan haklarının korunması ve geliştiril-
            ulusal izleme mekanizma görevini           mesi noktasında oynayabileceği rolü, o
            mevcut  klasik  Ombudsmanlık  kurum-       ülkenin siyasi, sosyo-ekonomik, kültürel
            larına vererek söz konusu kurumlarını      ve güvenlik özellikleri bağlamında şekil-
                               146
            dönüştürmüşlerdir.                         lenecektir. Böylece bir ülkenin kendi özel
                                                       şartlarına, idari yapısına ve insan hak-
            Diğer yandan, insan haklarının korun-      larında gelmiş bulunduğu  son noktaya
            ması ve geliştirilmesi açısından rolleri   göre,  o ülkenin  kendine özgü  bir Om-
            açıkça kanunlarında yer almasa da Om-      budsmanlık uygulaması ortaya koyması
            budsmanlık kurumlarının idarelerin         beklenir. Bu noktada bir ülkede; devle-
            eylem ve işlemlerinin hukuka uygun-        tin demokratik yapısı, Ombudsmanlığın
            luğunu denetlemesi, insan haklarının da    bağımsızlığı, Ombudsmanlığın yetki
            hukukun bir parçası olması ve üstelik in-  alanı, yerindelik denetimi gibi denetim
            san haklarının iyi yönetim ilkeleri içinde   güçlerinin varlığı, Ombudsmanlığın
            değerlendirilmesi  ile Ombudsmanlığın      diğer kurumlara erişimi ve işbirliği kapa-
                             147
            her daim, dolaylı da olsa insan haklarının   sitesi,  Ombudsmanlığın  hesap  verebi-


            145   Marco A. Quiroz Vitale, “The Ombudsman and the Protection of Human Rights in Europe: Case Study of Italian “Civic De-
            fender””, US-China Law Review, Vol. 11, No. 8, August 2014, s. 962
            146   Reif, “Transplantation and Adaptation”, s. 278
            147   Linda C. Reif, “Building Democratic Institutions: The Role of National Human Rights Institutions in Good Governance and
            Human Rights Protection”, Harvard Human Rights Journal, Vol. 13, September 2000
            148   Kucsko-Stadlmayer (ed.), s. 39



                                                  255
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260