Page 253 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 253

138
            Bu değişim sonucunda, günümüzde             letler   ve bölgesel düzeyde Avrupa
                                                                   139
            Ombudsmanlığın yetkilerine  ilişkin         Konseyinin   ve Avrupa Birliğinin
            “Klasik Ombudsman” veya “İskandinav         birçok kararında, Ombudsmanlığın in-
            modeli”  134   ile “insan hakları Ombuds-   san  haklarının korunması ve  geliştiril-
            manı” veya “melez Ombudsman” olarak         mesi konusundaki rolü ifade edilmiş-
                                        135
            ikili bir ayrım yapılmaktadır.   Bu ikili   tir. BM İnsan Hakları Komisyonunun
            ayrımın temel nedeni Ombudsman-             03/03/1992 tarih ve 1992/54 sayılı ve
            lığın, idareleri denetleyen bir kurum       BM Genel Kurulunun 20/12/1993 tarih
            olarak ortaya çıkışı, ancak sonrasında,     ve 48/134 sayılı kararlarıyla kabul edilen
            özellikle 2. Dünya Savaşını takip eden      ve “İnsan Haklarının Geliştirilmesi ve
            yıllarda, insan haklarının artan öne-       Korunması İçin Kurulan Ulusal Kuru-
            mine binaen Ombudsmanlığın da in-           luşların Statüsüne İlişkin İlkeler” adlı
            san  haklarının korunması ve  geliştiril-   belge (diğer adıyla Paris İlkeleri), Om-
            mesinde rol oynayabileceği fikrinin         budsmanlığın da içinde yer aldığı Ulusal
            kabul edilmesidir. Demokratikleşme          İnsan Hakları Kurumlarının bağımsız ve
            sürecinde, 1974’te Portekiz’de ve son-      etkili çalışması için standartları ortaya
            rasında İspanya’da diktatörlüklerin sona    koymuştur. 1994 yılında BM İnsan Hak-
            ermesi   ile yine Avrupa’da 1990’lardan     ları Yüksek Komiserliği nezdinde İnsan
                   136
            itibaren  soğuk  savaşın  bitmesi  ve                                                                    Haklarının Geliştirilmesi ve Korunması
            Sosyalist Bloğun çözülmesi, insan hak-      için Ulusal Kurumların Uluslararası
            ları sorununu gündemde ilk sıraya           Koordinasyon Komitesi oluşturulmuş
            taşımış ve Ombudsmanlığa olan ilgi ve       ve bu Komite daha sonra söz konusu
                                      137
            ihtiyacı ortaya çıkarmıştır.                kurumların akreditasyonunu yapmaya
                                                        başlamıştır. Böylece Uluslararası Koor-
            Uluslararası düzeyde Birleşmiş Mil-         dinasyon Komitesi, Paris İlkelerinin



            134   Linda C. Reif, “Transplantation and Adaptation: The Evolution of the Human Rights Ombudsman”, Boston College Third
            World Law Journal, Vol. 31, Issue 2, Article 3, s. 270
            135   Kucsko-Stadlmayer (ed.), s. 2-3
            136  1975’te Portekiz’de insan hakları ve özgürlüklerinin korumak ve kamu yönetimini gözlemlemek üzere Provedor de Justiça ku-
            rulmuştur. 1978’te ise İspanya’da Defensor del Pueblo kurulmuş ve anayasa ile insan haklarının korunması ile görevlendirilmiştir.
            137  Kemal Özden, Ombudsman, Türkiye’deki Tartışmalar, Ankara, Seçkin Yayınları: Haziran 2010, s. 33
            138   BM Genel Kurulu 21 Aralık 2010’da aldığı kararında ombudsman gibi ulusal insan hakları kurumlarının desteklenmesi çağrısı
            yapmaktadır.
            139   Avrupa Konseyinin Parlamenterler Asemblesinin 2003 yılı 1615 sayılı “Ombudsman Kurumu” başlıklı tavsiyesi; yine Par-
            lamenterler Asemblesinin 2013 yılı 1959 sayılı “Avrupa’da Ombudsman Kurumunun Güçlendirilmesi” başlıklı kararı, Avrupa
            Konseyi’nin Venedik Komisyonunun (Hukuk Yoluyla Demokrasi için Avrupa Komisyonu) 17-15 Haziran 2011 tarihli olan ve
            bundan sonra da her daim güncellenecek olan Ombudsman Kurumları Üzerine Derlemesi



                                                  253
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258