Page 303 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 303
şekilde yerine getirmelerine meydan ver- bir nevi başvuruyu vize etmesi gerektiği
ilmemelidir. Bu doğrultuda, madencilik düşünülmektedir.
sektöründeki tüm aktörlerin özellikle
sektörün gelişmesi için gerekli her türlü -Maden kazalarının çoğunun rödövans
bilgiyi üretmek ve altyapı hizmetlerini veya hizmet alımı şeklinde özel sek-
sunmak ile görevli araştırmacı bir kuru- törün işlettiği maden ocaklarında mey-
luş olan Maden Tetkik ve Arama Genel dana gelmiş olduğu, bu usullerin gerek
Müdürlüğü (MTA) ile maden a- rama işçiler gerekse madenlerin verimli- liği
ve işletme ruhsatları ile iznini veren açısından sektörde yarattığı olumsuz et-
MİGEM’in sürekli ve birebir işbirliğini kiler bir arada düşünüldüğünde, ismi
mümkün kılacak bir sistem geliştirmeleri ne olursa olsun hizmet alımı, rödövans
ve bir an önce bu sistemi hayata geçirme- olarak belirlenen ancak özünde taşeron-
leri gerekmektedir. luk vasfı taşıyan bu tür uygulamaların
kaldırılarak, madenlerde sadece ruhsat
-Yer altı kaynaklarının yüksek katma sahiplerinin çalışabileceği şekilde bir ya-
değer sağlayacak şekilde ekonomiye ka- sal düzenlemeye gidilmesi ve böylelikle
zandırılması, artan enerji ve sanayi ham- madencilik sektörünün revize edilmesi
madde talebinin güvenli ve ekonomik
olarak karşılanması, arz kaynaklarının gerekmektedir.
çeşitlendirilmesi ve geliştirilmesini
stratejik hedef olarak belirleyen MTA’nın, -Halihazırda Türkiye Kömür İşletmeleri
sistemde öncü bir rol üstlenerek havza Kurumunun (TKİ) ruhsat sahibi olduğu,
madenciliğine ve ölçek ekonomisine ancak işletemediği maden sahalarını
geçişin bilimsel ve teknolojik alt yapısını rödövans ve benzeri sözleşmeler ile ki-
oluşturması, yer altı zenginlikleri- ralayamaya devam edebileceği ve fakat
mizden azami verimlilik elde edilmesi bu durumda dahi asıl işveren sıfatıyla
için arama faaliyetlerine ilişkin ülkemiz sorumluluğunun süreceği 3213 sayılı
koşullarına uyumlaştırılmış uluslararası Maden Kanununda yapılacak düzenle-
standartları belirlemesi, MİGEM’e ruh- meyle hüküm altına alınmalıdır. Ayrıca,
satlandırma/sertifikalandırma başvurusu rödövansın Maden Kanunu ile ilişkisinin
öncesinde firmaların bu standartlar kap- kurulması ve bu alandaki yasal boşluğun
samında yeterliliğini denetlemesi ve/ açık ve net düzenlemelerle doldurulması
veya akredite bir kuruluşa denetletmesi, gerekmektedir.
303