Page 304 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 304

Sonuç olarak; TKİ’nin  ruhsat sahibi ol-   düzenlemelerin,  maden  ocakları  dâhil
          duğu  maden  sahalarını  bir  bütün  ola-                olmak üzere tehlikeli sınıfta yer alan iş
          rak özel sektöre işletilmek üzere verebil-       yerlerinde çalışan tüm işçilerin iş kazası
          mesinin ancak işletme hakkını devralan     sonucu hayatlarını kaybetmeleri halinde
          özel sektörün bu sahanın tamamını ya       sağlanması için düzenlemeler yapılması
          da bir  bölümünü başka  bir kişiye  işlet-  eşitlik ve adalet adına daha uygun ol-
          mek  üzere  devredememesinin,  özel                        acaktır.
          sektör-özel sektör arasındaki rödövans
          uygulamasının yasaklanmasının uygun        -Ülkemizde yeraltı maden ocaklarının
          olacağı değerlendirilmektedir.             değişik  bölgelere   yayılmış   olduğu
                                                     düşünüldüğünde, bir kaza gerçekleş-
          -TKİ ile rödövans ve benzeri  sözleşme-    mesi halinde her defasında kilometre-
          lerle işletme faaliyeti yapacaklar arasın-  lerce öteden kurtarma ekibi getirmek
          da  akdedilecek  sözleşme  hükümleri,      yerine, havza madenciliği temelinde
          MİGEM’e sunularak onayı ya da uygun        hem fiziki hem de yetişmiş insan kaynağı
          görüşü alındıktan sonra imzalanmalı ve     yönünden  kapasitesi  yüksek  kurtarma
          bu sözleşmelerin Maden Siciline şerh       istasyonlarının kurulması, yeraltı kömür
          edilmesi zorunlu tutulmalıdır.             ocaklarında yaşanacak kazaya etkili
                                                     müdahale hızını artıracak ve yeraltında
          -TKİ’nin, işletmenin mali ve teknik kapa-  mahsur kalan işçilerin canlı kurtarılma
          sitesi, çevrenin ve kömürün özellikleri,   ihtimali yükseltilebilecektir.
          projenin yeterliliği vb. gibi hususları
          değerlendirmesiyle yıllık azami üretim     -Maden  işletmesinde  faaliyetlerin  iş
          miktarını belirlemesi, böylece bir üretim   güvenliği ve sağlığı ilkelerine uygun
          yarışına ve hırsına meydan vermeme-        şekilde  idame  ettirilmesi zorunlu olup
          si, şirketleri üretim zorlaması yapmaya    bunun gerçekleşmesi, teknik ve daimi
          yöneltmemesi gerekmektedir.                nezaretçiler ile iş güvenliği uzmanlarının
                                                     alacağı “bağımsız” kararlar ile müm-
          -Somut  vaka  bazlı  düzenlemelerin        kündür. Bu kişilerin görevlerini bihak-
          toplumdaki adalet duygusunu zedelediği     kın yerine getirebilmesi ve gerektiğinde
          dikkate alınarak, Soma’da yaşamlarını      mevzuat hükümlerini uygulayabilmesi
          kaybeden işçilerin ailelerine yönelik      için işverenden bağımsız ve güvence-
          yapılan ve Ermenek kazası için de yapıl-   li bir yapıya ihtiyaç duyulmaktadır. Bu
          ması planlanan sosyal yardıma ilişkin      durumda, bu kişilerin ücretlerinin bu



                                                  304
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309