Page 118 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 118

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                       Bilgi Edinme Hakkı

                    İnsan  hakları  alanında  Kurumumuza  yapılan  başvurular  arasında,  bil-
                    gi edinme hakkına ilişkin başvurular ilk sırayı almaktadır. Sonrasında ise
                    mahkûm başvurularına ilişkin, özellikle de ailelerinin kendilerini ziyarete
                    gelmelerinde sıkıntı yaşadıkları iddiasıyla, mahkûmların ailelerinin bulun-
                    duğu şehirlere veya bu şehirlere yakın olan şehirlere nakledilmeleri yönün-
                    deki şikâyetler öne çıkmaktadır. Ayrıca her türlü ayrımcılığın önlenmesi,
                    özel hayatın gizliliği ve kişisel verilerin korunması yönünde de Kurumu-
                    muza başvurular yapılmaktadır.

                    İnsan  hakları  alanında  Kurumumuza  yapılan  başvuruların  çoğunluğunu
                    “Bilgi Edinme Hakkı” kapsamında vatandaşlarımızın kamu kurumlarına
                    yapmış oldukları başvurulara ya hiç cevap verilmediği ya da eksik cevap
                    verildiği yönündeki şikâyetler oluşturmaktadır. 4982 sayılı Bilgi Edinme
                    Hakkı Kanunu’nun “Bilgi verme yükümlülüğü” başlıklı 5 inci maddesinin
                    birinci fıkrasında, kurum ve kuruluşların, 4982 sayılı Kanun’da yer alan is-
                    tisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi başvuranların yararlanması-
                    na sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru sonuçlan-
                    dırmak üzere gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlü oldukları
                    belirtilmesine  rağmen  bazı  kamu  kurumlarının,  vatandaşlarımızın  yapmış
                    oldukları başvurulara kayıtsız kaldıkları, yeterli gerekçeleri göstermeden baş-
                    vurularını reddeddikleri görülmektedir. Bu durum “Bilgi Edinme Hakkı”nın
                    kamu kurumlarınca yeterince anlaşılamadığı intibaını uyandırmaktadır.

                    Bu durumda bilgi edinme hakkı kültürü yavaş yavaş toplumumuzda geliş-
                    mekte ve vatandaşlarımız bu bilinçle ilgili kamu kurumlarına başvurular      117
                    yapmaktadır. Kamu kurumlarının bu başvurulara cevap vermemeleri de bu
                    kurumlarda görevli personelin demokrasinin gereği olarak şeffaflık ve açık-
                    lık ilkelerine aykırı davrandıklarını ortaya koymaktadır. Kanunda belirti-
                    len istisnalar haricindeki bilgi ve belgeleri gerekçe göstermeden vermeyen
                    kamu personelinin öncelikle “Bilgi Edinme Hakkı” kültürünün yerleşmesi
                    açısından  bilinçlendirilmesi  gerekmektedir.  Buna  rağmen  Kanuna  aykı-
                    rı bir şekilde vatandaşların başvurularını reddeden veya eksik bilgi veren
                    yetkililer hakkında idari ve cezai yaptırımların etkin olarak uygulanması
                    gerektiği düşünülmektedir.
                    İnsan  hakları  alanında  Kurumumuza  “Bilgi  Edinme  Hakkı”  kapsamın-
                    da  yapılan  başvurulardan  sonra  ise  ceza  infaz  kurumlarında  bulunan
                    mahkûmların  yapmış  oldukları  başvurular  gelmektedir.  Bu  başvuruların




                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123