Page 117 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 117
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda; şikâyet konusu
olayı öncelikle laiklik ve düşünce, vicdan ve din özgürlüğü ilkeleri kapsa-
mında değerlendirmek gerektiği, laiklik ilkesinin temelinde din, inanç ve
ibadet hürriyetlerini tüm yurttaşlara aralarında ayrım gözetmeksizin eşit
biçimde tanıyan ve taraf tutmayan bir anlayışın olduğu, Anayasaya göre
Türk vatandaşı olarak kabul edilen gayrimüslim azınlığa mensup vatan-
daşların taleplerinin öncelikle ve esas olarak, Türkiye Cumhuriyeti vatan-
daşı olmaktan kaynaklanan haklar kapsamında değerlendirilmesi gerekti-
ği belirtilmiştir. Bununla birlikte kararda, AİHS’nin 9 uncu maddesinde
güvence altına alınan düşünce, vicdan ve din özgürlüğü hakkının, temel
bir insan hakkı olduğu ve bu hakkın Anayasa’nın 5, 10 ve 24 üncü madde-
lerinde anayasal güvence altına alındığı, dolayısıyla Lozan Andlaşması’nın
“Azınlıkların Korunması” başlıklı üçüncü kısmında yer alan maddelerde ön-
görülen hususlar ile Anayasa ve ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleş-
meler ve andlaşmalar kapsamında; şikâyetçinin talebinin karşılanması için
üst normlarda gerekli hukuki düzenlemelerin mevcut olduğu, şikâyetçinin
başkanlığını yürüttüğü vakıf kilisesinde görevlendirilen din adamının ma-
aşının Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından karşılanması talebinin, demok-
ratik toplumun ayrılmaz unsurları olan kanun önünde eşitlik, çoğulculuk ve
hoşgörü kavramları kapsamında değerlendirilmesi gerektiği ifade edilerek;
Şikâyetçinin talebinin reddine ilişkin idari işlemin, ülkemizin taraf ol-
duğu uluslararası sözleşme ve andlaşmalar ile yüksek mahkeme ka-
rarları dikkate alındığında üst hukuk normlarına ve hakkaniyete aykı-
rı olduğu, AİHS’nin 9 uncu maddesinde korunan hakları zedelediği
116 değerlendirilmiş olup, tüm bu nedenlerle ve mezkûr talepten hareketle,
Lozan Andlaşması kapsamında azınlık kabul edilen vatandaşlarımızın
sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik olarak mümkün bulunma-
sı halinde meri mevzuatın işlerliğinin sağlanması, bunun mümkün ol-
maması halinde ise mevzuat değişikliğiyle şikâyet konusu talebin yeterli
oranda karşılanması yönünde Başbakanlığa tavsiyede bulunulmuştur 2
2
2013/473 şikâyet numaralı başvuru üzerine verilen 30/12/2015 tarihli Tavsiye Kararı
YILLIK RAPOR 2015