Page 134 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 134
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
da; çocuğun yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarının güvence altına
alınması, çocuğun yarar ve esenliğinin gözetilmesi, insan haklarına dayalı,
adil, etkili ve süratli bir usul izlenmesi ilkeleri benimsenmiştir.
Çocuk haklarına ilişkin başvuruların büyük bölümü çocuk internet site-
si aracılığıyla yapılmış olmakla birlikte, çocukların kanuni temsilcileri va-
sıtasıyla da başvuruların yapıldığı tespit edilmiştir. Başvuruların özellikle
çocukların eğitim ve öğretime devam ettikleri dönemde artış gösterdiği,
konu bazlı bakıldığında ise gelen başvuruların çoğunlukla eğitim sistemi-
ne yönelik olduğu görülmektedir. Bu bağlamda öğretmenlerin tutum ve
davranışı ilk sırada olup, takip eden başvuruların okul imkân ve olanakla-
rının yetersizliğine yönelik olduğu saptanmıştır. Tatil dönemlerinde gelen
başvuruların ise sağlık kuruluşlarında yaşanılan sorunlar ve çocuk bakım
kuruluşlarındaki işleyişle ilgili olduğu görülmüştür.
Şimdiye kadar yapılan başvuruların ağırlıklı olarak 12 ve üstü yaş grubu ço-
cuklardan geldiği ve cinsiyet bakımından başvuru formundaki bilgileri tam
olarak ileten çocuklardan başlangıçta erkek çocuk sayısı fazla iken zamanla
aradaki farkın azaldığı tespit edilmiştir.
Çocuk hakları alanındaki başvuruların il bazlı dağılımına bakıldığında baş-
vuruların tek bir ilde veya bölgede toplanmadığı, farklı illerden çeşitlilik arz
eden başvuruların alındığı görülmektedir.
Alınan şikâyetler ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığının görev alanında
yer alan eğitim-öğretim konusuna girmekte olup, belediye, sağlık, sosyal
hizmetler ve engelli çocuklarla ilgili başvurular da alınmaktadır.
133
Çocuk başvurularının ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığının görev
alanına girmesi nedeniyle okul idareleri ile yapılan görüşmelerde, Kuru-
mumuz hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıkları, bilgilendirmeye ihtiyaç
duydukları anlaşılmıştır.
Bu kapsamda idarelerle, çocukların odağa alınmaları ve hak temelli yakla-
şım kazanmaları için görüşmeler yapılmaktadır. İdarelerin Kurumumuzca
şifahen yapılan önerileri genel olarak dikkate aldığı ve işleyiş içerisinde ko-
nuya yönelik düzenlemelere gittiği anlaşılmaktadır.
Okulların fiziksel ortamının hassas gruplardaki çocukların kullanımına
uygun olması veya uygun hale getirilmesi, oyun oynayabileceği alanların,
spor salonlarının artırılması, okullarda sıraların, merdivenlerin, lavaboların
güvenliğinin sağlanması ve karar alma süreçlerine çocuk ve ailenin dâhil
YILLIK RAPOR 2015