Page 137 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 137
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
mine ilave olarak özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde 8 saat destek
eğitimi almasının yeterli olduğu ifade edilmiştir.
Şikâyet konusu olay, Kurumumuzca, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına
Dair Sözleşme, Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleş-
me, 573 sayılı Özel Eğitim Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararname,
3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Ka-
nun, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği hüküm-
leri uyarınca ve uluslararası uygulama örnekleri ışığında incelenmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığından alınan verilere
göre ülke genelinde söz konusu eğitimi alan birey sayısının 12.597, kurum
sayısının ise 1.195 olduğu, 2014 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Uygulama
Tebliğine göre, Devlet tarafından her birey için; 2014 yılında (KDV ha-
riç) aylık 8 saat bireysel eğitim için 409,00 TL, 4 saatlik grup eğitimi için
115,00 TL olmak üzere, toplam 524,00 TL, 2015 yılı Merkezi Yönetim
Bütçe Uygulama Tebliğine göre de 2015 yılı için (KDV hariç) aylık 8 saat
bireysel eğitim için 434,00 TL, 4 saatlik grup eğitimi için 122,00 TL olmak
üzere, toplam 556,00 TL ödeme yapıldığı dikkate alındığında, Devlet ta-
rafından karşılanan ödeme tutarının toplamda çok yüksek olmadığı, Dev-
let bütçesine ağır bir yük getirmediği dolayısıyla da karşılanabilir bir tutar
olduğu, ayrıca diğer ekonomik ve sosyal ödevlerinin aksaması sonucunu
doğurmadığı, kaldı ki Devletin pozitif ayrımcılık yapma yükümlülüğünün
hiçbir zaman göz ardı edilemeyeceği, mevcut haliyle özel eğitim kurumla-
rından hizmet alan diğer engelli çocukları da olumsuz etkilemediği değer-
lendirildiğinden erken çocukluk (okul öncesi) döneminde engelli çocuk-
136
lara yönelik olarak uygulanan destek eğitim programlarının ileriki yıllarda
bu çocukların özel eğitim desteğine olan gereksinimlerini azaltacağı gibi,
çocuğun tüm yaşamı düşünüldüğünde ve fayda maliyet analizi de dikkate
alındığında; destek eğitim programlarında Devletin karşıladığı aylık 8 saat-
lik bireysel ve aylık 4 saatlik grup eğitimindeki saat sayısının artırılmasının
söz konusu engelli çocukların engellilik hâlinin etkilerinin en az seviyeye
indirilmesi ve topluma katılımlarının sağlanması yönüyle son derece önem-
li olduğu değerlendirilmiştir.
Uluslararası mevzuatta yer alan “çocuğun yüksek yararı ilkesi” ile “çocuğun
en yüksek çıkarının gözetilmesine öncelik verileceği” ifadesi dikkate alındı-
ğında, okulöncesi eğitim (erken çocukluk eğitimi) döneminde destek eği-
tim hizmeti almakta olan engelli çocuklar için Devlet tarafından karşılanan
YILLIK RAPOR 2015