Page 135 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 135
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
edilmesi, çocuğun kendi görüşlerini ifade etme hakkına saygı duyulması,
çocuklarla ilgili yapılacak işlemlerin gerekçesinde, çocuğun üstün yararına
özen gösterilmesi gerekmektedir.
2015 yılı çocuk başvurularında dikkat çeken bir diğer hususta öğrenci ve
öğretmen iletişiminde yaşanan sorunlardır. Bu kapsamda Milli Eğitim Ba-
kanlığınca öğretmenin çocukla etkili iletişim kurması konusunda verilen
eğitimlerin artarak sürdürülmesine ihtiyaç olduğu anlaşılmaktadır.
Genel eğitim sistemi içerisinde özel sorunlar yaşayan çocuğun beklenti ve
ihtiyaçlarına cevap verecek rehberlik servislerinin daha aktif ve etkili ça-
lışması gerekmektedir. Çocuğun sosyalleştiği eğitim kurumlarının eğitim
ihtiyacı dışında sosyal, kültürel ihtiyacına da cevap veren, aynı zamanda
duygusal, psikolojik ihtiyaçlarını karşılayan bir yapıya dönüşümü için daha
fazla çalışma yapılmasına gerek duyulmaktadır.
Sınıf öğretmeni, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanı ile idarenin vaka takibi
yaparak çocuğun ihtiyaç ve beklentisini karşılayan yapıda hizmet vermesi,
olası risklerin erken yakalanması ve müdahale sürecinde birincil koruma
önlemleri ile sorunlara çözüm bulunmasını sağlayacaktır.
Çocukların sosyal yaşam alanlarına yönelik taleplerini ise ağırlıklı olarak alt
yapı, ulaşım sorunları, oyun alanı ve sosyal-sportif mekânların artırılması
isteği oluşturmaktadır.
Engelli Çocuklara Yönelik Başvurular
Engelli çocuklara yönelik Kurumumuza yapılan şikâyet başvuruları engelli
134 hakları ile çocuk haklarının kesişiminde yer almaktadır. Engelli çocukla-
rın özellikle eğitim ve sağlık kurumlarında yaşadıkları sorunlar ebeveynleri
aracılığı ile Kurumumuza iletilmektedir. Bu kapsamda otizmli kaynaştırma
öğrencilerinin okul öncesi destek eğitiminin Devlet tarafından karşılanan
aylık saat miktarının artırılması, fiziksel engelli çocukların eğitim ve ulaşım
açısından yaşadığı zorluklar ile ilgili ve rehberlik araştırma merkezlerinin
çocuğun durumuna ilişkin hazırladığı bireysel eğitim programlarının çocu-
ğun durumuna uygun bir şekilde düzenlenmediği hususlarında Kurumu-
muza farklı başvurular yapılmıştır.
Engelli çocuğunun İstanbul Büyükşehir Belediyesince havuz eğitimine ka-
bul edilmesi talebiyle Kurumumuza yapılmış olan bir başvuruda ilgili idare,
anılan öğrencinin su sporlarına katılımı konusunda risk taşıdığı açıklama-
sında bulunmuştur. Şikâyet konusu, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına
YILLIK RAPOR 2015