Page 263 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 263

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   Bilindiği üzere, Devletin sahip olduğu egemenlik yetkisini kullanan ida-
                   renin, bu yetkiye dayanarak meşruiyet sınırlarını aşıp aşmadığının denet-
                   lenmesi, bireylerin haklarının Devlet karşısında korunması açısından son
                   derece önem arz etmektedir. Dolayısıyla, anayasalar, yalnızca idareye yetki
                   kullanımına ilişkin haklar tanımakla kalmamakta, idarenin bu yetkiyi kul-
                   lanırken, hakların mahiyetine uygun davranmalarını sağlamak için de pek
                   çok denetim yolu öngörmektedirler.

                   Tüm dünyada kamu yönetiminin denetlenmesinde birçok farklı sistem kul-
                   lanılmakla birlikte, bunları yargı ve yargı dışı olmak üzere iki temel katego-
                   ri içinde ele almak mümkündür. Yargı denetimi, ülkelerin idari yapılarına
                   uygun olarak şekillenen yargı organları tarafından gerçekleştirilirken, yargı
                   dışı denetimi ise “siyasi”, idari”, “kamuoyu (baskı grupları)” ve “uluslararası
                                                           127
                   denetim” olarak sınıflandırmak mümkündür.  İdare-birey ilişkilerinde bi-
                   reyi koruma ve idareyi belirli sınırlar içerisinde hareket etmeye zorlamada
                   mevcut denetim yollarının yetersizliği, Devletin görev alanının genişlemesi
                   ve bireylerin hak anlayışının değişmesi, ombudsmana ihtiyaç duyulmasına
                                  128
                   neden olmuştur.
                   Kamu yönetimi anlayışındaki bu değişime cevap verecek şekilde, bireylerin
                   sahip olduğu haklar karşısında idarenin meşru sınırlarda hareket edip et-
                   mediğinin incelenmesi için muhtelif denetim yollarına bir alternatif olarak
                   değil fakat bu denetim yollarını tamamlayıcı ve destekleyici bir mekanizma
                   olarak ortaya çıkan Kurumumuz, kamu vicdanı ile uyuşmayan konularda
                   öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla uyuş-
                   mazlıkları çözüme kavuşturmaya çalışmakta, bu uzlaşı zemininin mümkün
                   olmadığı durumda ise bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi
                   halinde idareye tavsiyede bulunmaktadır.

                   Bireyin hak ve özgürlüklerini, ulusal ve uluslararası mevzuat ışığında, hu-
                   kuka ve daha da önemlisi hakkaniyete uygunluk boyutuyla savunma görevi-
                   ni üstlenen Kurumumuz, geride bıraktığı 3 yıl içerisinde aldığı 19.335 adet
                   başvuruyu titizlikle inceleyip %86’sını sonuçlandırarak; idarenin insan hak
                   ve özgürlüklerine saygılı bir şekilde görev yapmasına, kamu hizmetlerinin
                   etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine, kamu yönetiminde iyi yönetişim
       262         ilkelerinin hayata geçirilmesine, birey ve idare arasındaki sorunların önüne



                      Gözler, 2009: 803-804
                   127
                      Çakmak 2008, 13
                   128


                   YILLIK RAPOR 2015
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268