Page 268 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 268
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
idareleri nezdinde gerekse STK’lara yönelik gerçekleştirilen etkin işbirliği
ve diyalog çalışmalarının olumlu sonuçlarının 2016 yılı oranlarına etkili
olacağı değerlendirilmektedir. Diğer yandan Kurumumuzca inceleme ve
araştırma aşamasında birçok başvuru tavsiye kararı gerektirmeden uzlaşma
yoluyla telefon, mail vb. iletişim araçlarıyla yetkililerle görüşülüp çözüme
kavuşturulmakta, bu çözüm üzerine de karar verilmeyip sorun giderilmekte
ve idarelerce önerilerimiz yerine getirilmektedir. Konuyla ilgili olarak göz
önünde bulundurulması gereken bir diğer husus ise tavsiye kararlarımıza
ilişkin idarelerce verilen cevabi yazılarda birçok idarenin verilen tavsiye ka-
rarlarımızı yerinde bulmasına ve tavsiye kararımıza uyma isteğine karşın
kanun değişikliği gerektirmesi nedeniyle kararlarımıza uyulamamaktadır.
Ombudsmanlık kurumlarının ilk faaliyete geçtikleri yıl başvuruların yüksek
düzeyde olması, sonraki yıl bu sayıda belirli bir oranda düşmenin yaşanması
sık karşılaşılan bir durum olup, Kurumun tanınırlığı, bilinirliği arttıkça baş-
vuru sayısında oransal bir artışın yaşanması beklenmektedir. Bu doğrultuda,
Kurumumuza yıllar itibarıyla yapılan şikâyet başvuru sayısı incelendiğinde;
2013 yılında 7638 adet, 2014 yılında 5639 adet ve 2015 yılında 6055 adet
şikâyet başvurusu yapıldığı görülmektedir. 2014 yılı başvuru sayısına oranla
2015 başvuru sayıları yaklaşık %8 lik bir artış gözlenmekte olup, bu duru-
mun gerçekleşmesinde Kurumumuzun işbirliği ve diyalog eksenli yaklaşımı
ile tüm paydaşları nezdinde farkındalığının artırılması hedefini koymasının
etkili olduğu öngörülmektedir.
Dünya genelindeki uygulamalara paralel olarak, Kurumumuza yapılan
başvuruların önemli bir oranının Tavsiye Kararı ile sonuçlanmadığı görül-
mektedir. Tavsiye ve kısmen tavsiye kararlarının oranı 2015 yılında sırasıyla
%0,95 (56 adet) ve % 0,44’dur (26 adet), ret kararlarının oranı ise %1.85’dir
(109 adet).
İdarelerin tavsiye kararlarımıza yaklaşımı açısından birkaç örnek vere-
cek olursak;
Kararlarımızda emsal yargı kararlarıyla istikrar kazanan ve içtihat hali-
ne gelen uygulamalara dikkat çekilmesine ve idarenin bu hususu gözete-
rek uygulamasını düzeltmesinin tavsiye edilmesine, böylelikle konunun
yargıya taşınması engellenmeye çalışılmasına karşın, bu husus göz ardı 267
edilebilmektedir.
YILLIK RAPOR 2015