Page 264 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 264

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün benimsemesine ve güçlen-
                    mesine önemli katkılarda bulunmuştur.

                    Ancak tüm dünyadaki ombudsmanlık kurumlarında görüldüğü gibi Tür-
                    kiye uygulamasında da Kurumun aldığı kararlar tavsiye niteliğinde olup,
                    yaptırım yetkisi yoktur. Ombudsmanlık kurumu en önemli yaptırım gü-
                    cünü kamuoyundan ve parlamentodan almaktadır. Bu noktada, en önemli
                    paydaşlarımızdan olan idarelerin, inceleme ve araştırma aşamasında gerekli
                    destek ve katkıyı sunması, uzlaşma ve tavsiye kararlarını uygulama konu-
                    sunda daha istekli davranması, kamuoyu ve parlamentonun da Kurum ka-
                    rarlarının takipçisi olması büyük önem arz etmektedir.

                       8.1. Başvuru İnceleme ve Araştırma Aşamasındaki Yaklaşımlar
                       ve İşbirliği Örnekleri
                    Kamu Denetçiliği Kurumu; idarenin işlem, eylem, tutum ve davranışları
                    hakkındaki şikâyetleri incelediğinden, kamu kurum ve kuruluşlarının Ku-
                    rumumuzla işbirliği içerisinde hareket etmesi, Kurum tarafından talep edi-
                    len bilgi ve belgelerin zamanında gönderilmesi, Kurumların uzlaşma ko-
                    nusunda olumlu bir yaklaşım içerisinde olması, şikâyet başvurularının kısa
                    sürede ve etkin bir şekilde çözümlenmesi açısından önem arz etmektedir.

                    Şikâyetlerin  alınmaya  başlandığı  tarihten  bugüne  kadar  Kurumumuzun
                    görev alanı ve yetkileri zamanla kamu kurum ve kuruluşlarınca tanınmış,
                    geçtiğimiz yıl idarelerin birçoğu tarafından, Kurumumuzca istenen bilgi
                    ve belgeler kısa süre içerisinde ve doğru bir şekilde gönderilmiş, işbirliğine
                    açık bir tutum sergilenmiş, kimi bazı idareler ise bu konuda yeterince has-
                    sasiyet göstermemiştir.

                    Bu bağlamda, olumlu örneklere değinecek olursak;  YÖK, ÖSYM, Aile
                    ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve hastanelerle yapılan
                    yazışmalarda süre bakımından aksaklıklar olsa dahi dosyayı çözüme kavuş-
                    turacak gerekli bilgi ve belgelere yer verildiği gözlemlenmektedir. Anılan
                    idarelerle yapılan telefon görüşmelerinde de yetkililere ulaşılabilmekte, so-
                    runun çözümünde destekleri alınabilmektedir. Ayrıca, Milli Savunma Ba-
                    kanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ve Kuvvet Komutanlıkları bilgi ve belge
                    taleplerine zamanında ve gerekçeli olarak cevap vermektedirler. Bir diğer
                                                                                                 263
                    olumlu  örnek,  2014/4889  şikâyet  sayılı  başvuru  hakkında TURKCELL
                    A.Ş. gerekli hassasiyeti göstererek bilgi ve belgeleri süresinde ve kapsamlı
                    olarak göndermiştir. 2015/262 şikâyet sayılı başvuru hakkında Diyanet İş-





                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269