Page 264 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 264
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün benimsemesine ve güçlen-
mesine önemli katkılarda bulunmuştur.
Ancak tüm dünyadaki ombudsmanlık kurumlarında görüldüğü gibi Tür-
kiye uygulamasında da Kurumun aldığı kararlar tavsiye niteliğinde olup,
yaptırım yetkisi yoktur. Ombudsmanlık kurumu en önemli yaptırım gü-
cünü kamuoyundan ve parlamentodan almaktadır. Bu noktada, en önemli
paydaşlarımızdan olan idarelerin, inceleme ve araştırma aşamasında gerekli
destek ve katkıyı sunması, uzlaşma ve tavsiye kararlarını uygulama konu-
sunda daha istekli davranması, kamuoyu ve parlamentonun da Kurum ka-
rarlarının takipçisi olması büyük önem arz etmektedir.
8.1. Başvuru İnceleme ve Araştırma Aşamasındaki Yaklaşımlar
ve İşbirliği Örnekleri
Kamu Denetçiliği Kurumu; idarenin işlem, eylem, tutum ve davranışları
hakkındaki şikâyetleri incelediğinden, kamu kurum ve kuruluşlarının Ku-
rumumuzla işbirliği içerisinde hareket etmesi, Kurum tarafından talep edi-
len bilgi ve belgelerin zamanında gönderilmesi, Kurumların uzlaşma ko-
nusunda olumlu bir yaklaşım içerisinde olması, şikâyet başvurularının kısa
sürede ve etkin bir şekilde çözümlenmesi açısından önem arz etmektedir.
Şikâyetlerin alınmaya başlandığı tarihten bugüne kadar Kurumumuzun
görev alanı ve yetkileri zamanla kamu kurum ve kuruluşlarınca tanınmış,
geçtiğimiz yıl idarelerin birçoğu tarafından, Kurumumuzca istenen bilgi
ve belgeler kısa süre içerisinde ve doğru bir şekilde gönderilmiş, işbirliğine
açık bir tutum sergilenmiş, kimi bazı idareler ise bu konuda yeterince has-
sasiyet göstermemiştir.
Bu bağlamda, olumlu örneklere değinecek olursak; YÖK, ÖSYM, Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve hastanelerle yapılan
yazışmalarda süre bakımından aksaklıklar olsa dahi dosyayı çözüme kavuş-
turacak gerekli bilgi ve belgelere yer verildiği gözlemlenmektedir. Anılan
idarelerle yapılan telefon görüşmelerinde de yetkililere ulaşılabilmekte, so-
runun çözümünde destekleri alınabilmektedir. Ayrıca, Milli Savunma Ba-
kanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ve Kuvvet Komutanlıkları bilgi ve belge
taleplerine zamanında ve gerekçeli olarak cevap vermektedirler. Bir diğer
263
olumlu örnek, 2014/4889 şikâyet sayılı başvuru hakkında TURKCELL
A.Ş. gerekli hassasiyeti göstererek bilgi ve belgeleri süresinde ve kapsamlı
olarak göndermiştir. 2015/262 şikâyet sayılı başvuru hakkında Diyanet İş-
YILLIK RAPOR 2015