Page 266 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 266

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    yazışmalarımızda aynı tutumunu ısrarlı bir şekilde sürdürmekte ve bu tutu-
                    mu diğer bankalara da olumsuz örnek teşkil etmektedir. Her ne kadar adı
                    geçen banka, bilgi ve belge vermeme gerekçesi olarak da idare tanımında
                    olmadığı ve kamu hizmeti sunmadığı gibi hususları öne sürmekteyse de;
                    bankanın sermayesinin kamuya ait oluşu ve bu şekilde kamu gücünden ve
                    otoritesinden yararlanması, bağımsız kamu otoritesi ve denetleme kuruluşu
                    Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun denetim ve vesayetinde
                    olması; Ziraat Bankası dâhil tüm bankaların yaptıkları işlemlerin, tüketici
                    hakları kapsamında yapılan işlemlerin, alınan ücretlerin vb. denetlenme-
                    si, Bankalar Kanununa göre adli yönden kamu görevlisi gibi suç faili olu-
                    nabilmesi (zimmet,irtikap vb.), geniş kitleleri etkilemesi ve onlara hizmet
                    sunması, benzer statüdeki diğer bankalar yönünden sorun yaşanmaması,
                    bankacılık sırrı, Devlet sırrıyla ilişkisinin bulunmaması, kaldı ki Kamu Baş-
                    denetçisinin veya görevlendireceği Kamu Denetçisinin Devlet sırrını dahi
                    yerinde inceleyebileceği ve banka talep ettiğinde gizliliğe kesinlikle riayet
                    edileceği, aksi takdirde kamu hizmeti gören hiçbir hukuk tüzel kişinin de-
                    netlenemeyeceği (vakıf, üniversite, özel sağlık kuruluşları ve özel sağlık eği-
                    tim kuruluşları, özel güvenlik şirketi vb.) hususları birlikte gözetildiğinde,
                    Bankanın kamu idaresi olmadığı ve kamu hizmeti sunmadığı yönündeki
                    iddiaların dayanaktan yoksun olduğu görülmektedir.
                    Bazı idareler ise daha ikili görüşmelerde veya bilgi ve belge isteme aşa-
                    masında şikâyet başvurusuna konu olan bazı idari işlem veya eylemlerle
                    ilgili  kendi  mevzuatlarında  sadece  yargı  yolunun  öngörüldüğünü  be-
                    lirterek KDK kararları konusunda yapılacak işlem bulunmadığını bil-
                    dirmektedirler. Örnek olarak; 2015/59 sayılı şikâyet başvurusu hakkında
                    Adalet Bakanlığı Ceza İşleri Genel Müdürlüğü, Kurumumuzun bilgi ve
                    belge isteme yazısına verdiği cevapta kamu personel rejimine ilişkin konu-
                    lardan olan disiplin cezaları ve affı konusunda Kurumumuza yapılan şikâ-
                    yet başvurusunda “kesinleşen disiplin cezalarının ancak bir yargı kararı veya
                    yasama tasarrufu ile veya belirli süreler geçtikten sonra sicil dosyasından
                    silinebileceğini”, Kamu Denetçiliği Kurumunun kesinleşen disiplin cezala-
                    rının kaldırılması veya iptali yönünde karar almasına imkân bulunmadığını
                    belirtmiştir.
                                                                                                 265
                    Ayrıca, bakanlıklara ilişkin şikâyete konu iddialar, genellikle bakanlıkların
                    birden fazla birimini ilgilendirebilmektedir. Şikâyet konusuna muhatap ba-
                    kanlık merkez birimi veya bağlı kuruluşu bilinse dahi, şikâyetten bakanlık
                    üst yönetiminin de haberdar olması amacı ile resmi yazılar, “… Bakanlı-




                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271