Page 267 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 267

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   ğına” ibaresi ile herhangi bir ana hizmet birimi veya bağlı kuruluşu işaret
                   edilmeksizin gönderilmektedir. Fakat bu durum, bilgi ve belge talep yazı-
                   larımızın, bakanlığın ilgisi olmayan birimlerine iletilmesi veya birden fazla
                   ilgili birimi olmasına rağmen sadece bir birime havale edilmesi sorununu
                   beraberinde getirmektedir. Bunun da sonucu olarak, bilgi, belge ve değer-
                   lendirme talep yazılarımıza, zaman zaman nitelikli cevap gelmediği görül-
                   mektedir.

                   Bu bağlamda, şikâyet başvurularının yasada öngörülen 6 aylık süre içerisin-
                   de karara bağlanması için, bilgi ve belge taleplerine ilişkin yazıların bakan-
                   lıklar ve ilgili kurum ve kuruluşlardaki yoğun evrak trafiği içinde takibinin
                   hızlandırılması, bu itibarla bakanlıklar (bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlar dâ-
                   hil) ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarında irtibatı sağlayacak bir birim
                   veya büro oluşturulması ve doğrudan iletişime geçilecek yetkililerin belir-
                   lenmesi büyük önem arz etmektedir.
                   Diğer taraftan, insan hakkı ihlalleri iddialarına ilişkin, valiliklerden gelen
                   cevabi yazılar, il veya ilçe müdürlüğünce ilgili valiliğe iletilen dosyanın bir
                   suretinden oluşmaktadır. Bir başka ifade ile ilgili birimlerinin amiri olan ve
                   işlem ve eylemlerinden birinci derece sorumlu olan mülki idare amirinin
                   kontrolünden geçmeksizin doğrudan Kurumumuza iletilmektedir. Hâlbuki
                   özellikle kolluğun yol açmış olduğu insan hakkı ihlal iddialarının incelenip
                   soruşturulmasından öncelikle mülki idare amirleri sorumludur.

                   Bu kapsamda, Kurumumuz tarafından iletilen insan hakları ihlal iddiaları
                   muhtevi yazılar hakkında valiliklerin daha titiz çalışıp, ilgili vali yardımcısı
                   veya diğer sivil idarecilerin olayı incelemesi ve gerekiyor ise ihlal iddiası
                   hakkında kendiliğinden harekete geçilmesi beklenmektedir.

                      8.2. İdarenin Tavsiye Niteliğindeki Kararlarımıza Yaklaşımı
                   Dünyadaki uygulamalarda görüldüğü gibi Türkiye uygulamasında da om-
                   budsmanlık kurumunun aldığı kararlar tavsiye niteliğinde olup, yaptırım
                   yetkisi yoktur. Bununla birlikte, ombudsmanlık kurumları en önemli yaptı-
                   rım gücünü kamuoyundan ve parlamentodan almaktadır.
                   Kurumumuzun  şikâyet  başvurularını  aldığı  29/03/2013  tarihinden  bu
       266         yana idarelerin tavsiye kararlarımıza uyma oranına bakıldığında yıllar iti-
                   bariyle bir iyileşme olduğu gözlenmektedir. Ancak bu oran, insan hakları
                   ve  demokrasi  kültürünün  yerleştiği  ülkelerdeki  kararlara  uyma  oranının
                   hala altında seyretmektedir. Bu noktada özellikle 2015 yılında gerek kamu




                   YILLIK RAPOR 2015
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272