Page 267 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 267
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ğına” ibaresi ile herhangi bir ana hizmet birimi veya bağlı kuruluşu işaret
edilmeksizin gönderilmektedir. Fakat bu durum, bilgi ve belge talep yazı-
larımızın, bakanlığın ilgisi olmayan birimlerine iletilmesi veya birden fazla
ilgili birimi olmasına rağmen sadece bir birime havale edilmesi sorununu
beraberinde getirmektedir. Bunun da sonucu olarak, bilgi, belge ve değer-
lendirme talep yazılarımıza, zaman zaman nitelikli cevap gelmediği görül-
mektedir.
Bu bağlamda, şikâyet başvurularının yasada öngörülen 6 aylık süre içerisin-
de karara bağlanması için, bilgi ve belge taleplerine ilişkin yazıların bakan-
lıklar ve ilgili kurum ve kuruluşlardaki yoğun evrak trafiği içinde takibinin
hızlandırılması, bu itibarla bakanlıklar (bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlar dâ-
hil) ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarında irtibatı sağlayacak bir birim
veya büro oluşturulması ve doğrudan iletişime geçilecek yetkililerin belir-
lenmesi büyük önem arz etmektedir.
Diğer taraftan, insan hakkı ihlalleri iddialarına ilişkin, valiliklerden gelen
cevabi yazılar, il veya ilçe müdürlüğünce ilgili valiliğe iletilen dosyanın bir
suretinden oluşmaktadır. Bir başka ifade ile ilgili birimlerinin amiri olan ve
işlem ve eylemlerinden birinci derece sorumlu olan mülki idare amirinin
kontrolünden geçmeksizin doğrudan Kurumumuza iletilmektedir. Hâlbuki
özellikle kolluğun yol açmış olduğu insan hakkı ihlal iddialarının incelenip
soruşturulmasından öncelikle mülki idare amirleri sorumludur.
Bu kapsamda, Kurumumuz tarafından iletilen insan hakları ihlal iddiaları
muhtevi yazılar hakkında valiliklerin daha titiz çalışıp, ilgili vali yardımcısı
veya diğer sivil idarecilerin olayı incelemesi ve gerekiyor ise ihlal iddiası
hakkında kendiliğinden harekete geçilmesi beklenmektedir.
8.2. İdarenin Tavsiye Niteliğindeki Kararlarımıza Yaklaşımı
Dünyadaki uygulamalarda görüldüğü gibi Türkiye uygulamasında da om-
budsmanlık kurumunun aldığı kararlar tavsiye niteliğinde olup, yaptırım
yetkisi yoktur. Bununla birlikte, ombudsmanlık kurumları en önemli yaptı-
rım gücünü kamuoyundan ve parlamentodan almaktadır.
Kurumumuzun şikâyet başvurularını aldığı 29/03/2013 tarihinden bu
266 yana idarelerin tavsiye kararlarımıza uyma oranına bakıldığında yıllar iti-
bariyle bir iyileşme olduğu gözlenmektedir. Ancak bu oran, insan hakları
ve demokrasi kültürünün yerleştiği ülkelerdeki kararlara uyma oranının
hala altında seyretmektedir. Bu noktada özellikle 2015 yılında gerek kamu
YILLIK RAPOR 2015