Page 312 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 312

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                         32. Ayrıca disiplin cezasının verilme sürecinde bir takım usuli işlemlere de İdarece uyulmadığı
                         tespit edilmiştir. Şöyle ki; 23 ve 24 numaralı paragraflarda açıklanan Danıştay kararlarında; disiplin
                         cezasına ilişkin sürecin her aşamasının sıkı şekil şartına bağlı olduğu açıklanmış, ilgiliye, idarenin
                         işlemini gerekli kılan suçlama konularını ve alacağı cezayı önceden açıkça bildirerek savunmasını
                         alınması gerektiği hususu vurgulanmıştır. Ancak Elazığ Valliği İl Polis Disiplin Kurulu Başkanlığı’nın
                         2015 tarih ve 2015/.. sayılı savunma yazısıyla şikayetçiye “2014 tarihli dilekçenizde 2014   tarihinde
                         ...  isminde  oğlunuz  olduğundan  çocuk  yardımı  talebinde  bulunduğunuz,  ancak dilekçeniz ve ilgili
                         evraklar  incelendiğinde  adı  geçen  çocuğu  ...'in  dünyaya  getirdiği,  fakat  mernis  kayıtları
                         incelendiğinde sizin halen ... ile evli olduğunuz, ... isimli çocuğun evlilik dışı dünyaya geldiği iddia
                         edilmektedir. Bu konu ile ilgili  ayrıntılı  ifadenizi  veriniz.”  şeklinde  soru  sorularak  savunmasının
                         istendiği,  şikayetçiye  isnat  edilen  eylemi  düzenleyen  kanun  yada  tüzük  maddesinin  ve  cezai
                         karşılığının  yazılı  olarak  şikayetçiye  açıkça  bildirilmek  suretiyle  savunmasının  alınmadığı,
                         böylece  savunma  hakkının  kısıtlandığı  anlaşılmaktadır.  Gerek  yargı  kararlarında  gerekse
                         doktrinde “bilinmeyene karşı iddia ve savunmada bulunmasının güçlüğü ve hatta imkânsızlığı”
                         üzerinde durularak, ilgiliye idarenin işlemini gerekli kılan suçlama konularını açıkça bildirerek
                         savunmasının  alınmasının  bireylerin  idari  işlemlere  olan  güvenini  artıracağı  böylelikle  adil
                         yargılanma hakkının sağlanacağı kuşkusuzdur.

                         33. Tüm  bunların  yanı  sıra,  dosya  içerisinde  bulunan  belgelerden,  Elazığ  Valiliği  İl  Emniyet
                         Müdürlüğü’nün  2014  tarih  ve  ….  sayılı  yazısıyla  şikayetçi  hakkında  Emniyet  Teşkilatı  tüzüğü
                         çerçevesinde idari işlem yapılması için …. İlçe Emniyet Müdürlüğü’ne yazılan yazı üzerine disiplin
                         soruşturmasına  başlandığı,  muhakkik  tarafından  hazırlanan  disiplin  soruşturma  raporunun  2014
                         tarihinde tamamlanarak 2015 tarihinde disiplin büro amirliğine havale edildiği, 2015 tarihinde ise
                         şikayetçinin İl Polis Disiplin Kurulu Başkanlığınca savunmasının alınarak 2015 tarihli İl Polis Disiplin
                         Kurulu Başkanlığının kararıyla şikayetçiye “4 günlük aylık kesimi” cezası verildiği ve bu cezanın
                         şikayetçiye 2015 tarihinde tebliğ edildiği anlaşılmaktadır. Şikayetçiye verilen disiplin cezasının, 10.1
                         numaralı  paragrafta  yer  alan  657  sayılı  Devlet  Memurları  Kanunu’nun 128. maddesinde
                         düzenlenen “Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren hallerde soruşturma dosyası,
                         kararını bildirmek üzere yetkili disiplin kuruluna 15 gün içinde tevdi edilir. Disiplin kurulu, dosyayı
                         aldığı  tarihten  itibaren  30  gün  içinde  soruşturma  evrakına  göre  kararını  bildirir.”  hükümleri
                         doğrultusunda  İl  Polis  Disiplin  Kurulu  Başkanlığınca  disiplin  cezasının  yasal  süresinde
                         verilmediği tespit edilmiştir. İdarenin yasada bulunmayan, dayanağı olmayan, hukuk güvenliği
                         ilkesine aykırı şekilde 657 sayılı Kanun'da emredici şekilde düzenlenmiş 30 günlük süreye riayet
                         etmeden soruşturmayı üç buçuk ay sonra tamamlayarak ceza vermesi de hukuka aykırılık teşkil
                         etmektedir.  Zira  süreleri  düzenleyen  ilgili  hüküm  yoruma  açık  olmayacak  şekilde  açık ve nettir.
                         Kararımızın 22 numaralı paragrafında değinilen Danıştay kararı; 657 sayılı Kanun'un 128. maddesinin
                         birinci bendi uyarınca soruşturmanın tamamlandığı günden başlayarak 15 gün içinde karar verilmediği
                         gerekçesiyle cezayı iptal eden İdare Mahkemesi kararının bozulmasına ilişkin olup; kararda  Yasanın
                         128. maddesinde disiplin amiri veya kurullarına karar vermek için tanınan sürelerin, idarenin iç işleyişi
                         ve  düzeni  ile  ilgili  olduğundan  bahsedildikten  sonra,  bu  süre  geçirildikten  sonra  ceza  verilmiş
                         olmasında  yasaya  aykırılık  olmadığı  hususu  kararın  özünü  oluşturmaktadır.  Yukarıda  açıklanan
                         gerekçeler  doğrultusunda  ve  sürelerin  emredici  şekilde  düzenlenmesi  karşısında  Danıştay'ın  bu
                         görüşüne iştirak etmek mümkün bulunmamaktadır. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi de birçok
                         kararında  bireylerin  haklarının  ön planda  olduğuna  işaret  ederek  basit  bir  iddiadan  dolayı
                         kişilerin  makul  olmayan  uzun  sürelerde  yargılanmalarının  ve  böylelikle  baskı  altında
                         tutulmalarının  insan  hakları  ihlali  olarak  değerlendirmiştir.  AİHM'nin  birçok    kararında

                                                     .

                                                   15 / 18




                                                                                                 311


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317