Page 38 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 38

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                       4.1. Şikâyet Başvuru Usulü

                    İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlük-
                    leri veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza baş-
                    vuruda bulunabilmektedirler. Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler,
                    sivil toplum kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler baş-
                    vuru hakkına sahiptir. Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı
                    aranmaksızın yabancı ülke vatandaşları da şikâyetlerini iletebilmektedirler.

                    Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın hak-
                    ları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması
                    halinde, doğrudan hak ve özgürlüğü veya menfaati ihlal edilme şartı aran-
                    maksızın tüm gerçek ve tüzel kişiler de başvuruda bulunabilmektedirler.
                    Dolayısıyla bu konularda, bireyler yanında dernekler ve vakıflar gibi sivil
                    toplum kuruluşları da idarenin denetimi mekanizmasında aktif rol alabil-
                    mektedir. Ayrıca, şikâyet başvurusu kanuni temsilci veya vekil tarafından da
                    yapılabilmektedir.
                                                                                                 37
                    Şikâyet başvurusu, Kurumumuza veya açılan bürolara; elden, posta, e-posta
                    (iletisim@ombudsman.gov.tr), faks veya elektronik başvuru sistemi yoluyla
                    ulaştırılabilmektedir. Ancak, faks veya elektronik posta yoluyla yapılan baş-
                    vurulara ait dilekçe asıllarının 15 gün içerisinde Kurumumuza gönderilme-
                    si gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet başvurusu geçersiz sayılmaktadır.

                    “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve
                    Esaslar Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler için Şikâyet
                    Başvuru Formu” veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu” doldurul-
                    mak suretiyle de Kurumumuza başvurulabilmektedir. Yönetmelikte belir-
                    lenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması koşuluyla form kullanılmadan
                    da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan, haklı bir nedenin
                    bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına yardımcı
                    olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.
                    Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet
                    başvurusu yapılabilmektedir. Ancak, burada valilik ya da kaymakamlığın
                    şikâyet başvurusuna ilişkin herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin
                    altını çizmekte yarar görülmektedir. Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetle-
                    ri tarih ve sayı vermek suretiyle kayıt altına aldıktan sonra şikâyet başvuru-
                    sunu ve varsa eklerini en geç üç iş günü içerisinde doğrudan Kurumumuza
                    göndermektedirler.





                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43