Page 39 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 39

süreçleri uzun sürebilir, yargı süreçleri uzun sürebilir ama bazen ombudsman, dava
            açılsaydı, beş yılda sonuçlanacak bir meseleyi bir tek telefonla çözebilir ve çok daha
            hızlı bir şekilde idarede düzelmeyi de vatandaşın tatminini de sağlayabilir tespitleri
            yapılmıştır.

               Bir başka önemli gösterge, 2018 raporundan aldığım verilerdir. Rakamlar bana çok
            çarpıcı geldi ve çok mutlu edici geldi. 2013’te 7.638 başvuru alan Ombudsman, 2014’te
            5.639’a düşmüş, 2015’te 6.055; 2016’da tekrar düşmüş, 5.519 ama 2017, 17.131; 2018,
            17.585. Bu da işin öbür önemli tarafını gösteriyor. Ombudsman idarenin güvendiği bir
            partner olmazsa kararları uygulanmaz. Ombudsman halkın güvendiği bir kurum ol-
            mazsa da işlevini yerine getiremez. Bu rakamlar, bana, halkın güveninde Ombudsmanı
            bilirliğinde, tanımasında ciddi bir artışı gösteriyor. Demek ki Türkiye Cumhuriyeti halkı
            da Ombudsmanı, artık “Evet, benim hak ararken başvurabileceğim önemli ve etkili bir
            mekanizmadır.” diye kabul etmeye başlamış. Bu, bir ombudsman için birinci unsurdan
            bile daha önemli bir unsurdur. Ona layık görülmesi ombudsman için başarının, etki-
            liliğin çok önemli bir anahtarıdır ve yine raporları okuduğum zaman görüyorum ki bu
            noktaya gelinmesinde Ombudsmanın il il gezip kendini anlatmasının, üniversitelerde
            ombudsmanlık kulüpleri kurmasının evet çok önemli bir katkısı var. Bu, bütün dünyada
            da böyle yapılan bir şeydir. Gezersiniz, kendinizi anlatırsınız, ülkenin en ücra köşeleri-
            ne gidersiniz, “Biz burada varız ve sizin için varız. Hiçbir ücret talep etmeden, avukat
            bile gerekmeden, menfaat ilkesi falan gibi başvuruyu sınırlayan unsurlar da ortaya
            koymadan hızlı bir şekilde hareket ederek sizin için, sizin idareyle olan sorunlarınızı
            çözeceğiz.” diyen bir kurumdur bu ve görüyorum ki Türkiye Cumhuriyeti’nde bu kurum
            -altı yıl, Sayın Başkanın da, Başdenetçimizin de söylediği gibi hiç de uzun bir süre
            değil bir kurumsal yapı için- hızlı bir şekilde bu noktaya doğru ilerliyor.

               Biz hep literatürde derdik ki Obdusman eğitici bir kurumdur, eğiticidir. Sayın Danış-
            tay Başkanımızın da söylediği gibi başvurana bir kere bir eğitim verir. Eğer başvurusu
            kabul edilebilir değilse neden kabul edilebilir değildir, başvurusu yargıya taşınmaya
            değmez bir başvuru değilse neden değildir, hakları nelerdir, bunu bir kere başvurana
            anlatır. Yetmez, çıkar ülkeyi dolaşır, ülkeye anlatır, haklar nelerdir, nerelere başvuru-
            labilir, bunları anlatır. Yetmez, idarede zaman zaman işlemlerin hukuka aykırı olduğu-
            nu fark etmeyen, istemeyerek veya isteyerek hukuka aykırı işlem yapanlara, hukuka
            aykırı işlem yapmamaları gerektiğini, hukukun neyi söylediğini anlatır. Çok yaygın bir
            eğitim verir, önleyicidir. Gücü ve varlığı arttıkça idarenin içinde hukuka aykırı ya da
            hakkaniyete aykırı işlem yapmaya kalkanları bir anlamda caydırır, düzelticidir. Yine
            Danıştay Başkanımızın söylediği gibi hukuka aykırı bazı idari işlemlerin geri alınma-
            sını, kaldırılmasını sağlar ve kamu yönetimini iyileştiricidir ki bu konuda ayrıca tebrik




                                                                   14 ŞUB A T 2019  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44