Page 40 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 40

etmek isterim Türkiye Cumhuriyeti’nde hem yönetmeliği hazırlayanları hem de kuru-
            mu çünkü “iyi yönetim” kavramını yani bizim Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde İyi
            İdare Yasası’nı çıkararak yaptığımız işi Ombudsmanın yönetmeliklerinden birinin içe-
            risine koymak suretiyle iyi yönetim ilkelerini Türk idare hukukunun içerisine taşıma ki
            Danıştayımız bunu kendi kararlarıyla yıllar içerisinde geliştirmişti ama bir kül olarak
            artık yönetmeliğin içinde bunlar ve bu yönden de ombudsman denetim yapıyor. Bu
            çok önemli bir açılımdır diye düşünüyorum. Kıymeti yıllar içerisinde daha çok anlaşı-
            lacaktır, bir idare hukukçusu olarak bana göre.

               Bir başka tebriğim; dostane çözümün oraya girmiş olması -yanılmıyorsam 2017
            yılında- çok önemli çünkü Ombudsman, hızlı bir şekilde dostane çözüm bulmak sure-
            tiyle meseleleri hallederek aslında idari yargımızın yükünü de önemli ölçüde azaltma
            işlevini, misyonunu üstlenecek. Bir Başbakan olarak değil, yıllarca bu konuda karınca
            kararınca emek vermiş bir idare hukukçusu olarak bana göre bir şey daha artık gün-
            deme gelebilir Kamu Denetçiliği Kurumuyla ilgili. Gerek yönetmeliğin 7’nci maddesine
            gerekse 30’uncu maddesine bakıldığında zaden şikâyetin insan haklarına, temel hak
            ve özgürlüklere, kadın haklarına, çocuk haklarına ve kamuyu ilgilendiren genel konu-
            lara yönelik olması hâlinde aslında çok geniş bir başvuru yetkisi, hatta şikâyetçi şikâ-
            yetinden vazgeçse bile o konunun incelenmeye devam etme yetkisi var şu anda. Bu-
            nun yanına -bence artık zamanı, konuşmanın en azından zamanı geldi- resen harekete
            geçme ve inceleme yetkisi de Kamu Denetçiliği Kurumuna verilebilir çünkü 100’ün
            üzerindeki ülke uygulamasında bu yaygın bir şekilde  vardır ve şikâyetin gelmediği
            noktada da idarenin düzeltilmesi için ombudsmanın yapabileceği büyük katkılar var-
            dır diye düşünüyorum. Bu da devreye girerse, en azından konuşulmaya başlanırsa…
            Çünkü biz bu yasanın taslakları üzerinde ta on beş yıl önce çalışmaya başladığımızda
            Türkiye’de veya yirmi yıl önce, bu resen harekete geçme meselesi de tartışılan konu-
            lardan biriydi. Bugün bütün bu rakamlar bize bunun artık önemli bir gündem maddesi
            olabileceğini gösteriyor.

               Çok uzatmak istemem, birazcık Başbakanlıktan sıyrılıp akademisyen kimliğime
            dönerek konuştum ama bu keyfî de sizlerle birlikte yaşamak benim için çok güzel.
            Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti biliyorsunuz ombudsmanın 1985 Anayasası’nda yer al-
            dığı bir ülke yani 1985’ten beri ombudsman bizim anayasal kurumumuz. Maalesef
            ombudsmanı kurmamız Anayasa’da yer almasına rağmen on yıl sonraya rastlamıştı,
            1996’tıydı yanılmıyorsam sevgili Ombudsmanımız da, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
            ombudsmanı da burada. 1996’da ombudsmanı kurabildik ama ondan sonra çeşitli ke-
            sintiler yaşadı ombudsman uygulaması. Şu anda yeni bir ombudsmanımız, çok başa-
            rılı bir ombudsmanımız var. Türkiye Cumhuriyet Kamu Denetçiliği Kurumuyla birlikte




         38   14 ŞUB A T 2019
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45