Page 98 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 98

edici olmasıdır. Bana göre, yaptırım gücünü KDK kararlarındaki ikna ediciliğinden alır.
            Kararları ikna edicidir ki dolayısıyla idareler ve bunu okuyan, bu ihtilafa taraf olanlar
            hakikaten o verilen kararın hakkani olduğunu dolayısıyla da hukuka uygun olduğunu
            okuyan kişiler arasından, üçüncü kişiler açısından da bunu kararlarında görmesi gere-
            kiyor. Dolayısıyla, yargı gibi ele almamamız lazım hem işleyişi hem de verdiği kararlar
            açısından, öyle diye düşünüyorum.

               Kamu Denetçiliği Kurumunda bir kısım mevcut, günümüz uygulamasında bir kısım
            yetki eksikliklerini görüyoruz. Resen inceleme yetkisi mesela önemli bir eksiklik. İlk
            kurucu Başdenetçimiz Sayın Nihat Ömeroğlu’yla biz bir kanun çalışması hazırlamıştık
            ve Adalet Bakanlığına bunu sunmuştuk. “Resen inceleme yetkisi olsun. Biz böyle bir
            yetki de talep ediyoruz.” görüşümüzü ifade etmiştik. O zaman Anayasa’nın 74’üncü
            maddesinde dilekçeyle başvuruyla beraber sizin kurumun düzenlendiğini; dolayısıyla
            “Dilekçe olmadan, başvuru olmadan resen inceleme yapma yetkisini vermemiz Ana-
            yasa’ya uygun olur mu olmaz mı?” tartışmasına girildi ve vazgeçildi o zaman öyle bir
            düşünceden. Fakat bana göre, hâlen bunu almak gerekiyor, böyle bir şeyin olması
            Anayasa’ya çok da aykırı düşmeyecek diye düşünüyorum.

               Kamu Denetçimiz Sayın Yahya Akman Bey demin konuşmalarında şunu arz ettiler:
            “KDK’nin TBMM’yle ilişkilendirilmesi çok önemli, isabetli bir adım olmuştur.” Biz hâli-
            hazırda, şu anda Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumunda bunu yaşıyoruz. Şu anda
            bizim kurum, Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Adalet Bakanlığıyla ilişkilendiril-
            di fakat biz hakikaten bir KDK gibi Meclise bağlı olmanın çok daha fazla avantajları-
            nın olduğunu düşünüyoruz çünkü bizim de kararlarımız, eşitlikle ilgili olanlar dışında
            söylüyorum, ayrımcılıkla ilgili verilen yaptırım kararları dışındaki kararlar açısından,
            bağlayıcılığı tartışılır olan kararlar. Dolayısıyla Meclisin bir kısım avantajlarının, işte,
            bu kararlara uymayan idarelerin, kamu başdenetçileri gibi ilan edilmesi, Meclis üze-
            rinden bunların deklare edilmesi ve uyumlaştırılmasının sağlanması, uyum düzeyinin
            kararlara oranının artırılmasını çok önemli ve etkin bir yol olarak görüyorum.

               Tespitlerim bu kadar. Teşekkür ederim.

                    BAŞKAN

               – Teşekkür ederim. Hocam, buyurun.











         96   14 ŞUB A T 2019
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103