Page 100 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 100
Örneğin banka, finans, sigorta, eğitim, üniversite gibi çok değişik sektörlerde om-
budsmanlar kurulmuştur. Dolayısıyla bizim de bu tarihî gelişime ayak uydurmamız
gerekirse ki hocalarımız buna biraz değindi. Mesela dediler ki: “Ombudsman 1980’den
sonra kimliğini bulmuştur.” Gene “Disiplinler arasıdır.” dediler. Dolayısıyla bunlar da
bizim bu işlevimizi destekliyor. Geniş anlamda alternatif uyuşmazlık çözüm yolları
içindedir ombudsman. Yüzyılımız, 1990’dan sonraki 20’nci yüzyıl ve 21’inci yüzyıl, şikâ-
yet yüzyılıdır maalesef, hak arama bilinci -tabii bu güzel bir şey aslında- yerleşmiştir
ama toplumumuz daha çok şikâyet eder hâle gelmiştir. Bu da Amerikan kökenli bir
akımdır aslında çünkü haksız fiilden kaynaklanan tazminat tutarları arttıkça insanlar
da daha çok şikâyet eder olmuştur. İşte bundan da bahsedildi, elektronik yollarla
vesaire yollarla artık şikâyet etmek kolay hâle gelmiştir. Tabii, bu şikâyetlerin yargıya
taşınmaması gerekir. Şimdi, sabah Danıştay ve Yargıtay Başkanımız da bahsetti, tabii
benim çok hoşuma gitti, eskiden bunlar böyle konuşulmuyordu, Sayın Bakanım da
konuşmasının başında ara buluculuktan, alternatif uyuşmazlık çözüm yolundan bah-
setti. 2000 yılında ben Sayın Bakanıma bir sunum yapmıştım, asistandım o zaman,
bu, benim doktora tezimdi, o zamandan beri Adalet Bakanlığında da çalışıyorum fakat
güzel bir noktaya geldik.
Bence tarihî gelişim sürecine baktığımızda, Kamu Denetçiliği Kurumunun bu yön-
de, arabuluculuk, dostane çözüm yönünde hızla ilerlemesi gerekir çünkü adalet siste-
mimizde sıkıntı şudur: İhtilaf çok, şikâyet çok ama bunlar dava yoluna yansımamalıdır.
Dava yoluna yansıdığı için, bakın şu anda Avrupa’nın en büyük adliyesi Türkiye’de
yapılmıştır, dünyanın en büyük adliyesi İstanbul’da Anadolu Adliyesidir. 7 milyon civarı
derdest dosyamız var, 22 milyon görülmekte olan icra dosyamız var; bunlar korkunç
rakamlar. Bakın, Avrupa Konseyinin son raporunda “Türk icra sistemi alarm veriyor.”
dendi. Dolayısıyla Kamu Denetçiliği Kurumunun işte burada çok büyük bir faydası
var. Vergi mükelleflerinin paralarını lüzumsuz yerlere değil, dostane çözümle uyuş-
mazlıkların barışçıl yollarla çözülmesini sağlayabilir. Örneğin tüketici uyuşmazlıkları…
Mesela bu sektöre Kamu Denetçiliği Kurumu çok daha fazla girebilir, Almanya bu ko-
nuda çok başarılı. Almanya’da bankacılık ombudsmanına bankalar üye, ombudsmanın
verdiği karar -belli miktarın altındakiler- banka için bağlayıcı, tüketici için ihtiyari.
Dolayısıyla biz de bu tür modelleri çalışabiliriz, bunun bize katma değeri çok fazla
olur. Tabii, bunlar çok geniş konular ama ben vaktim olmadığı için fazla zamanınızı
almayacağım. Çok teşekkür ediyorum.
Saygılarımı arz ediyorum.
BAŞKAN
– Sağ olun. Çok teşekkür ederim. Murat Bey, buyurun.
98 14 ŞUB A T 2019