Page 16 - kdk-sempozyum-1
P. 16

ta olup, birer örneğini dün Sayın Cumhurbaşkanı’na, Sayın Meclis Başkanı’na ve
                Sayın Başbakan’a takdim etme şerefine eriştim.

                Avrupa Ombudsmanı ayrıca Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın iyi yönetim
                hakkını da içermesinin gerektiğini başarılı bir şekilde önerdi ve Şart’a ilişkin Kon-
                vansiyon ile Lizbon Anlaşması’na varan Konvansiyona da katıldı.

                Lizbon Anlaşması Temel Haklar Şartı’na yasal bir özellik vermektedir ve bu şe-
                kilde Avrupa Birliği’ndeki ulusal ve bölgesel seviyedeki Ombudsmanların karar-
                larında uygulamaları gereken AB hukuku hakkında bilgilenmeleri zorunlu olmak-
                tadır. Bu, ofisimin koordine ettiği ve bu ay sonunda Dublin’de toplanacak olan
                Avrupa Ombudsmanlar Ağı’nın anahtar işlevidir. Bu önemli toplantıya Kamu De-
                netçiliği Kurumu’nun bir temsilcisinin de katılacağından ötürü çok memnunum.

                Şimdi “bir Ombudsman bir kamu görevlisi tarafından nasıl algılanmaktadır” diye
                sorarak sıradışı gözükebilecek birşey yapmak istiyorum.

                Öncelikle Ombudsman güvenilir ve her şeyden de öte dış kontrol ve hesap veri-
                lebilirliğin bağımsız bir mekanizmasıdır. Ancak bu kontrollerin bazı olumsuz yan-
                ları olabilmektedir. Son çeyrek yüzyılda AB üye ülkelerindeki çok sayıda kamu
                otoritesi oldukça yoğun dış kontollere maruz kalmıştır. Yargı denetiminin alanı
                ve derinliği artmış olup, aynı zamanda veri koruma görevlileri, denetçiler, par-
                lamento komiteleri, etik veya kamu standartları komisyonları da bulunmaktadır.
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                Birçok dış kontrol, olumsuzun üzerine odaklanma eğilimindedir.
                Şikâyetçiler tanım olarak mutsuz ve tatmin olmamış insanlardır. İdarenin hizme-
                tinden memnun kalarak etkilenen bir şahsın kamu idaresini takdir edecek şekilde
                Ombudsmana yazı yazması pek olası değildir. Ombudsmanın dış kontrol olarak
                görevi, belli bir derecede gerilim ve kamu idaresi ile görüş farklılıkları içermek
                zorundadır.  Ombudsman  kamu  idaresini  ve  onun  politik  hiyerarşisini  mutsuz
                edecek tespitler yapabilir fakat bunlar iyi yönetim uygulamalarında çıtayı yük-
                seltmeye yardımcı olmak ve dolayısıyla hukukun üstünlüğü ile demokrasiyi ge-
                liştirmek adına oluşturulmaktadır.

                Diğer taraftan, bir kontrol görevi görmesine ilave olarak Ombudsmanlar, özel-
                likle vatandaşa hizmet ve çıktıların kalitesi üzerine odaklanan bir kurum kültürü
                yaratmaya veya devamlılığını korumaya çalışan kamu sektöründeki karar alıcılar
                için zengin bir kaynaktır. Daha önce de söylediğim şeyi tekrar etmek gerekirse,

        16                                                        KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21