Page 59 - kdk-sempozyum-1
P. 59

•  Mahkeme  kararları  Yunanistan’da  bazen  infaz  edilmemektedir.  Bu,  Ombu-
          dsmanlığın idare sisteminin hukuka uyuma doğru hareket etmesini sağlayarak
          dikkat çekici sonuçlar elde ettiği bir alandır. Aksi takdirde, infaz edilmemiş adli
          kararlar, uygulamada, anayasa tarafından garantilenmiş hak ve menfaatlerin adli
          korunmasının teminini ortadan kaldıracaktır.

          —  Yunan  Ombudsmanlığı,  mahkemenin  dar  anlamda  kesin  hüküm  tarafından
          kapsanmayan ancak aynı yasal şartlar içinde kalan bireylere de uygulanan hukuk
          yorumuna eşitlik ilkesini uygulayarak müdahale etmiştir: benzer vakalara benzer
          şekilde muamele edilmelidir.
          • Son ama bir o kadar da önemli olarak Ombudsmanlık, müdahalesi istenen so-
          nucu getirmediği ve kişi mahkemeye başvurduğu zaman, Ombudsmanlığın so-
          ruşturması ve yasal savları hakime dava hakkında bir karar vermek için sağlam bir
          temel sağlar. Mahkemelerin Ombudsmanlığın yasal gerekçelerine başvurması,
          tavsiyelerini kabul etmesi deneyimlerimizle sabittir. Geçen 15 yıl boyunca, ha-
          kimlerin Ombudsmanlığın arabuluculuğuna yönelik tavırları, tamamlayıcı rolünü
          tanımak ve genellikle görevlerini kolaylaştırmak yönünde değişmiştir.

          Yürütmeyi hesap verebilir kılmak ve adli korumanın etkinliğini korumak, Ombu-
          dsmanlığın işlevsel bağımsızlığı için önemli korumalar gerektiren oldukça zorlu
          bir amaçtır.

          4. İdareyle ilişkiler

          Yürütmeden tam bağımsızlık, Ombudsmanlığın görevini yerine getirebilmesi için
          olmazsa olmaz ön şarttır. Bağımsızlık ilk olarak kurumsal bir konudur. Bu nedenle
          atama usulü önemlidir.

          Yunan  Ombudsmanlığı,  Parlamentonun  Başbakanlık  (Presidyum)  Komitesinin
          4/5 çoğunluğuyla seçilir. Bu “nitelikli” çoğunluk, yetkisine geniş bir fikir birliği  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          davet eder ve izin verir. Kurumun işlevsel bağımsızlığı, 2001 yılındaki revizyonun-
          da Yunan Anayasası tarafından öngörülmüştür. Ombudsmanlık, işleyişinde her-
          hangi bir bakanın hiyerarşik kontrolüne veya denetimine tabi olmayan bağımsız
          bir makamdır. Kanun, Ombudsmanlığın belirli bir görev süresine sahip olduğunu
          (şu anda 6 yıl) ve bir cürüm veya nihai mahkeme kararı haricinde görevden alı-
          namayacağını belirtir. Ombudsmanlık, görevinin gereği içine giren herhangi bir



          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64