Page 60 - kdk-sempozyum-1
P. 60

fikir veya eylem nedeniyle ne yükümlü tutulabilir, ne kovuşturulabilir  , ne de
                                                                              3
                sorgulanabilir. Bu hükümler, Ombudsmanlığın görevini sadece hukuk ve kendi
                vicdanına tabi olarak yerine getirmesine izin veren önemli işlevsel ve kişisel ba-
                ğımsızlık korumalarını getirmektedir. Kurumun gerekli hesap verebilirliği, özel bir
                parlamentoda yıllık raporunun dinlenmesini ve ayrıca özel raporların dinlenebil-
                mesi olasılığını öngörür.

                Tüm kurumsal bağımsızlık korumalarını bir kenara bırakırsak, Yunan Ombuds-
                manlığının 15 yıllık işleyişinde, kamu tarafından Ombudsmanlığın müdahaleleri-
                nin tanınması, günlük uygulamasında makamın kendi bağımsızlığını kazandığının
                güçlü bir belirtisidir.

                5. Görevi yerine getirme vasıtaları ve yasal araçları

                Ombudsmanlığın ana yöntemi arabuluculuktur; bu nedenle başarı ikna etme-
                ye dayanır. Bu, kurumun ilk aşaması sırasında önemli bir zorluktu. İdare sıklıkla
                Ombudsmanın rolünü görmezden geldi; şüphe ve hatta düşmanlık aşikardı. Bu
                zorluğun da üstesinden gelindi. Yüksek kabul oranlarında gösterildiği üzere, ida-
                re, Ombudsmanın tavsiyelerini dinlemektedir; ancak her zaman geliştirmeye yer
                vardır.

                Elbette savlar, yasal hükümleri, genel hukuk ilkelerini ve bazen de – konuya bağ-
                lı olarak – sağduyuyu içerir. Ombudsmanlık, yürütmenin her seviyesinde yeni
                bir idari kültür, haklar merkezli ve kullanıcı dostu bir kültür geliştirerek, kamu
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                idaresi tarafından kişilerin yasal hak veya menfaatlerini kullanma uygulamasına
                saygı gösterilmesini amaçlar. Bu bağlamda, Ombudsmanlık idari reform için bir
                katalizördür.

                Yüksek şikâyet sayısına veya kendi inisiyatif soruşturmalarına dayanarak, Om-
                budsmanlık özel raporda sorunları belirtebilir ve bunların nasıl ele alınacağına
                dair öneriler getirebilir. Ombudsmanlığın görevinin bu yönü, iyi idare ve idari
                reform açısından çok önemli olduğunu kanıtlamıştır. İyi yönetim siyasi, yasal ve
                idari sistem işleyişinin pek çok yönünden etkilenmektedir. Ombudsmanlığın tav-
                siyeleri, idari reforma pek çok yönden katkıda bulunmaktadır; öneriler, usullerin
                basitleştirilmesini, yasal kuralların kodlanmasını vb. içermektedir. Çok kısa bir
                süre önce, kamu görevlileri ile kamunun ilişkilerine ilişkin bir “İyi İdari Davranış
                Kuralları” hazırlanmıştır.
                3. İftira, hakaret veya resmi sırların ihlali haricinde.

        60                                                        KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65