Page 63 - kdk-sempozyum-1
P. 63

Öncelikle  hazırunu  saygıyla  selamlıyor,  bu
          organizasyona  beni  de  davet  ettiğiniz  için
          teşekkür ediyorum. Bundan büyük bir onur
          duydum.

          Sabahki  oturumu,  istifade  ederek  izle-
          dik. Oturumun başkanı Sayın Hikmet Sami
          TÜRK hocamızın dikkat çektiği gibi hukuki
          müesseseler, oturtuldukları yörüngede dur-
          muyorlar. Bunu belirleyen birçok unsur dev-
          reye giriyor. Avrupa’nın çeşitli ülkelerindeki
          Ombudsmanların kendi tecrübelerine ve ül-
          kelerindeki faaliyetlerine, işlevlerine ilişkin
          açıklamaların da işaret ettiği üzere, Ombu-
          dsmanlık mahkemeye başvurmaktan tutun
          da  re’sen  hareket  etmeye  kadar  çok  farklı   İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
                                                           ÖĞRETİM ÜYESİ
          biçimler  gösterebiliyor.  Bunu  esasında  be-
                                                   OTURUM BAŞKANI - PROF. DR. AYDIN GÜLAN
          lirleyen, ülkelerin elbette tarihi, ekonomik,
          siyasal koşullarının yanı sıra aynı dönemde
          birlikte faaliyet gösterdiği diğer müesseselerle birlikte kendisine açabildiği yer-
          dir. Bu yerin açılması tek başına, diğer ülkelerde yapılan düzenlemeleri de dikka-
          te alarak bir kanuni düzenlemeyi gerçekleştirmekle, anayasal bir değişikliğin ger-
          çekleşmesiyle hukuki temellerini bulmakla olan bir şey değildir. Gerek şart, ama
          yeter şart olmadığı, bunun esasında yörüngesini belirleyecek olan o hususun da,
          uygulama ve bu konudaki düşünsel birikim olduğu anlaşılıyor. O yüzden, birçok
          teknik idari hukukçunun zaman içinde idari bilimlere yöneldiği görülüyor. Me-
          sela, Maurice D’UVERGER’nin doktora tezine baktığınızda ve sonraki siyaset bi-
          limine kayan yönünü gördüğünüzde, esasında bir idari yapıyı ve bir idari yapının
          gelişimini anlayabilmek için hukuk tekniğinin tek başına yeterli olmadığı; bunu  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          anlayabilecek diğer unsurlarla birlikte değerlendirilmesi gerektiği anlaşılıyor.

          Burada beslenme damarları önemli. Bu beslenme damarları bakımında da Ku-
          rumun, kurulmasından ve faaliyete geçmesinden çok kısa bir süre sonra hem
          uluslararası boyutu hem de ulusal boyutu olan bir toplantı düzenlemesinin çok
          faydalı olduğunu düşünüyorum. Çünkü bunun, beslenme damarlarını açık tut-
          mak, (elbette bu tip toplantılarda her somut soruna çözüm bulunabilecek ve

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68