Page 58 - kdk-sempozyum-1
P. 58

sıklıkla mahkemeden ek yükü kaldırarak Ombudsmanlık aracılığıyla çözülür.

                • Ombudsmanlığa getirilen başarılı bir şekilde çözülmüş geçerli şikâyetlerin ora-
                nının %80’den fazla (2012 yılında % 81.72) olduğundan da bahsedilmelidir.

                Ombudsmanlığın mahkemelerin çözüm mekanizmalarına alternatif olmayıp da
                mağdurların haklarını savunmadaki tek seçeneğinin olduğu durumlar da vardır.
                Bu durum, aşağıdaki hallerde ortaya çıkar:

                • İşlemsel arızalar veya çok cüzi maddi tutarlardan oluştuğundan asla mahkeme-
                ye ulaşmayacak adi vakalar.

                • Mağdur tarafından harcanacak zaman ve para nedeniyle mahkemeye getirilme-
                yen vakalar. Ombudsmanlığın deneyimleri, kamu idarelerinin genellikle kişilerin
                yukarıdaki nedenlerle mahkemeye gitme tereddütlerine güvendiğini ve bundan
                yararlandığını gösterir. Ombudsmanlığın hedeflerinden biri de idari uygulamada-
                ki “beğenmiyorsan mahkemeye git” klişesini ve bunun altında yatan vatandaşla-
                rın haklarına karşı saygısızlığı yok etmektir.

                • Hukuki emsallerin mevcut olduğu vakalar; bu nedenle bunlar, gayri adli çözüm-
                ler için daha uygundur ancak idare, benzer vakaları aynı şekilde ele almaktan
                kaçınarak kararın gecikmesine güvenmektedir.

                Ombudsmanlığın mahkemeyi tamamlama rolü, mahkemelere erişimi veya adli
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                kararların uygulanmasını kolaylaştırırken de eşit derecede önemlidir.
                • Ombudsmanlık, daha çok belgelere erişimi sağlayarak mahkemeye başvuruyu
                kolaylaştırır. Mahkeme için davalarını hazırlamada bireylerce gereksinim duyulan
                delil genellikle kamu idaresince, resmi gizlilik, özel bir çıkar yokluğu veya kişisel
                verinin korunması gibi hukuken ve gerçekte gerekçesi olmayan iddialarla redde-
                dilir.

                — Örneğin, vatandaşların günlük yaşamları için çok önemli olan çevreyle ilgili
                konularda, vatandaşlar genellikle makamların endüstri lisansı, karbon emisyonu
                vb. konularda verileri ifşa etmedeki tereddütleriyle karşılaşmaktadır. Yunan Om-
                budsmanlığı, makamlara AB hukuku ve Aarhus BM Sözleşmesi’nde öngörüldüğü
                üzere çevreyle ilgili bilginin ifşa edilmesinin, insanların makamlarca dinlenmesi
                haklarını kullanmalarını ve adli koruma talep etmelerini sağladığını açıklamıştır.



        58                                                        KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63