Page 95 - kdk-sempozyum-3
P. 95

Meslektaşlarımızın  da  belirttiği  üzere,    ombudsmanlık  kurumlarının
                  anayasa temelinde veya en azından bir kanunla kurulması gerektiğini
                  duyduk. Bu kurumların yıllık raporlar hazırlama yetkisi çerçevesinde
                  Parlamento’ya hesap vermesi ve özellikle ilgili kurumların söz konusu
                  bulgular temelinde alınan kararlara uymadığı hallerde, özel raporlar
                  hazırlayarak Parlamento’ya sunması gerekir. Ombudsmanın tavsiyele-  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  rinin bağlayıcı olmadığı yerde, Parlamento’dan hükümet organlarının
                  hesap vermesini istemesi esastır. Ombudsman ataması, Parlamento’da
                  oylamayla olmalıdır ve genellikle de böyle olur. Bir veya daha fazla ada-
                  yın içerisinden, Parlamento tarafından Ombudsman seçilmesi için, en
                  iyi düzenleme açık işe alım yönteminin kullanılmasıdır. Parlamento’yu
                  destekleyip  hükümet  üyelerini  desteklemeyen  memurlar  tarafından
                  üstlenilen yönetim ile hükümet üyesi olmayan parlamenterler süreci
                  yönetirler. Bazen işe alım süreçlerinin, bir kişinin bir ombudsman ola-
                  rak görev almak için kalifiye olup olmadığının söylenmesine yardımcı
                  olan, başka bir alanın ombudsmanı olan bağımsız denetçiler tarafın-
                  dan desteklendiğini görüyoruz. Bunlar oldukça önemli.
                  Başka bir mesele ise, Ombudsmanlık kurumunun mali kaynaklarının
                  olmasının bağımsız kalmasına yardımcı olduğunu duyduk ve en iyi dü-
                  zenlemelerde,  mali kaynaklar hükümet tarafından değil, Parlamento
                  tarafından sağlanır. İrlanda’da ombudsman, Parlamentonun tavsiye-
                  sine  takiben  cumhurbaşkanı  tarafından  atanır.  Ombudsman  olarak
                  atanması  önerilen  kişinin,  ataması  yapılmadan  önce  bir  Parlamento
                  Komisyonu karşısına çıkmasıyla süreç ilerleyebilir. İrlanda yasalarına
                  göre,  Ombudsman  görevden  kaçmak,  yetersizlik  veya  iflasa  neden
                  olma sebebiyle Parlamento’nun her iki kamarasının aldığı bir kararla
                  cumhurbaşkanı tarafından görevden alınabilir. Bunun gibi yanlış dav-
                  ranışlar  dışında  herhangi  bir  nedenle  Ombudsman  görevden  alına-
                  maz. Bu çoğu yetki alanında geçerli genel bir durumdur ve Ombuds-
                  manlık kurumunun bağımsızlığının güvenceye alınmasında önemlidir.
                  İrlanda kanunları, ombudsmanın çalışmalarında bağımsız olduğu söy-
                  lüyor. Ben yerine getirdiğim görevime dair yıllık rakamları Parlamento
                  kamaralarına sunmak zorundayım. Ayrıca, zaman zaman, uygun gör-
                  düğümde, soruşturma raporları veya diğer konularda raporları Parla-
                  mento  kamaralarına  sunabilirim.  Üstelik  bir  soruşturma  sonrasında
                  ben bir kurumun gözden geçirilmesi için tavsiye verirsem ve o kuru-
                  mun cevabı beni tatmin etmezse, Oireachtas Kamarası dikkatine özel


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100