Page 95 - kdk-sempozyum-3
P. 95
Meslektaşlarımızın da belirttiği üzere, ombudsmanlık kurumlarının
anayasa temelinde veya en azından bir kanunla kurulması gerektiğini
duyduk. Bu kurumların yıllık raporlar hazırlama yetkisi çerçevesinde
Parlamento’ya hesap vermesi ve özellikle ilgili kurumların söz konusu
bulgular temelinde alınan kararlara uymadığı hallerde, özel raporlar
hazırlayarak Parlamento’ya sunması gerekir. Ombudsmanın tavsiyele- III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
rinin bağlayıcı olmadığı yerde, Parlamento’dan hükümet organlarının
hesap vermesini istemesi esastır. Ombudsman ataması, Parlamento’da
oylamayla olmalıdır ve genellikle de böyle olur. Bir veya daha fazla ada-
yın içerisinden, Parlamento tarafından Ombudsman seçilmesi için, en
iyi düzenleme açık işe alım yönteminin kullanılmasıdır. Parlamento’yu
destekleyip hükümet üyelerini desteklemeyen memurlar tarafından
üstlenilen yönetim ile hükümet üyesi olmayan parlamenterler süreci
yönetirler. Bazen işe alım süreçlerinin, bir kişinin bir ombudsman ola-
rak görev almak için kalifiye olup olmadığının söylenmesine yardımcı
olan, başka bir alanın ombudsmanı olan bağımsız denetçiler tarafın-
dan desteklendiğini görüyoruz. Bunlar oldukça önemli.
Başka bir mesele ise, Ombudsmanlık kurumunun mali kaynaklarının
olmasının bağımsız kalmasına yardımcı olduğunu duyduk ve en iyi dü-
zenlemelerde, mali kaynaklar hükümet tarafından değil, Parlamento
tarafından sağlanır. İrlanda’da ombudsman, Parlamentonun tavsiye-
sine takiben cumhurbaşkanı tarafından atanır. Ombudsman olarak
atanması önerilen kişinin, ataması yapılmadan önce bir Parlamento
Komisyonu karşısına çıkmasıyla süreç ilerleyebilir. İrlanda yasalarına
göre, Ombudsman görevden kaçmak, yetersizlik veya iflasa neden
olma sebebiyle Parlamento’nun her iki kamarasının aldığı bir kararla
cumhurbaşkanı tarafından görevden alınabilir. Bunun gibi yanlış dav-
ranışlar dışında herhangi bir nedenle Ombudsman görevden alına-
maz. Bu çoğu yetki alanında geçerli genel bir durumdur ve Ombuds-
manlık kurumunun bağımsızlığının güvenceye alınmasında önemlidir.
İrlanda kanunları, ombudsmanın çalışmalarında bağımsız olduğu söy-
lüyor. Ben yerine getirdiğim görevime dair yıllık rakamları Parlamento
kamaralarına sunmak zorundayım. Ayrıca, zaman zaman, uygun gör-
düğümde, soruşturma raporları veya diğer konularda raporları Parla-
mento kamaralarına sunabilirim. Üstelik bir soruşturma sonrasında
ben bir kurumun gözden geçirilmesi için tavsiye verirsem ve o kuru-
mun cevabı beni tatmin etmezse, Oireachtas Kamarası dikkatine özel
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 93