Page 98 - kdk-sempozyum-3
P. 98
öne çıkan tek bir tavsiye varsa o da “Denizde Kayıp” programıyla ilgili
olandır. Bununla birlikte, Ombudsman’ın meclis komsiyonuna erişimi-
ni sağlayan bir mekanizmamız var. Onlarla bir konuyu görüşmek ister-
sem, meclis komisyonu başkanını çağırıp toplantı yapabilirim. Yani, hü-
kümeti ve kamu hizmetleri sunan kurumları hesap verebilir kılmak için,
diğer demokrasilerde görülen bir model olan, etkili bir mekanizmamız
elimizde mevcut. Bence, Ombudsman’ın tavsiyelerinin uygulanmasını
sağlamakta çok etkili olabilir. Teşekkür ederim.
OTURUM BAŞKANI: Bu oturum, olağanüstü derecede iyi bir oturum
haline gelmeye başladı çünkü verilen süre içerisinde iki sunum dinledik.
Peter Tyndall’a bunun için müteşekkirim. Ombudsman’ın Parlamento
ile ilişkisi ombudsmanın otoritesi için kritik derecede önemlidir çünkü
Parlamento, demokratik bir sistemde ombudsman ile potansiyel müttefik
olan tek kurumdur. Ombudsmanın görevi, hükümeti hesap verebilir
tutmak ve böylelikle Parlamento, anayasal, yasal ve siyasi bir otoriteye
sahip kamu kurumu olan Ombudsman’ın tavsiyelerini, eninde sonunda
yerine getirmek ihtiyacındadır…
Bu yüzden bu oldukça hassas ve önemli bir ilişkidir. Peter geçmişte
İrlanda’da bu tür problemler ortaya çıktığında meydana gelen sorunlara
zaten dikkat çekti. Bu birçok ülkede meydana gelen bir sorun. Hukukun
üstünlüğü geleneği ne kadar güçlü ise, hükümet açısından bu tür örnekler
o denli daha az olur. Peter Tyndall İrlanda ombudsmanı olmadan önce,
Galler ombudsmanı idi. Haliyle, Birleşik Krallık’ın yasal ve siyasal hükü-
metini yönetiyordu. Birleşik Krallığın bir önceki ombudsmanının yetkili
olduğu alanda çalışırken, Ann Abraham da Equitable Life isimli sigorta
şirketiyle alakalı benzeri bir programdan kaynaklı çok ciddi bir çatışma ko-
nusunu gündeme taşıdı ve tavsiyelerine göre, hükümet, süreci kötü şekilde
yönetmiş, birçok vatandaş açısından çok ciddi mağduriyetlerle sonuçlan-
mış ve hükümet, ısrarla ombudsmanın tavsiyelerine ayak diremiştir. Yani,
bu durumda benzeri bir şekilde sonuçlanmıştır. Bu nedenle, Parlamento’yu
Ombudsman’ın hayati derecede müttefiki olarak görmek önemlidir.
Dolayısıyla, sunumunun konusu olmadığı için Peter’in dile getiremediği bir
hususu gündeme getiriyor. Aynı zamanda, var olması haline, bir ombuds-
manlık kurumunun Parlamento gözetimindeki rolünün ne olduğu kritik bir
husustur. Birçok AB ülkesinde, Ombudsman’ın Parlamento denetimi şek-
linde hareket etme yetkisi yoktur. Tuhaf bir şekilde, Avrupa Birliği hukuki
96 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU