Page 96 - kdk-sempozyum-3
P. 96
bir rapor hazırlarım. Ancak ombudsman mevzuatı, ben özel bir rapor
hazırlarsam, parlamentonun böylesi bir raporun karşısında ne tür bir
icraatta bulunması gerektiğini belirtmemektedir ve gördüğümüz gibi,
İrlanda’da ve başka bir yerde bu oldukça önemlidir.
İrlanda›da Ombudsmanlık Kurumu, 1984›ten beri çalışıyor ve bugüne
kadar 90.000›nin üzerinde şikâyet ele almıştır. Zamanında, Ombuds-
manlık Kurumu’nun Parlamento Kamaraları dikkatine, dört adet özel
rapor sunması için gerekli finansman sağlanırdı ve bu da tüm dosya-
lardan dördünün uygulamasına dair tavsiyeleri, ilgili kurumların yerine
getirme hususunda hemen mutabık kalmadığı anlamına gelir. Kamu
kurumları tarafından, birçok tavsiyesi görev gereği uygulanan bazı
Ombudsmanlık Kurumları için, bu tipik bir durumdur ve kısmen de
olsa Parlamento’nun çalıştığı kapsamı gösterir çünkü Bakanlar, Om-
budsmanın tavsiye ettiklerini yapmamaktan hesap verebilir tutulmak
istememektedir. Ancak, raporlara riayet edilmediği zaman, durumun
oldukça kritik olduğu kısmen de olsa görülmektedir.
Şimdi, tüm bu raporların detayları hakkında konuşmak istemiyorum
ancak sadece onlar hakkında kısa bir şey söylemek istiyorum. Bu ra-
porlardan birisi, vergi mükellefleri için tazminat hakkındadır. Gelirler
İdaresi’nde çalışan ve vergi oranlarını belirleyen komisyon üyeleri,
vergi iadenizi teslim ederken bir hata yaptıysanız ve devlete borçlu
çıkarsanız, bunun ne kadar uzun zaman önce olduğu önemli değildi.
Haketmediğiniz halde vergi iadesi olarak aldığınız paranın tamamını
iade etmeniz gerekiyordu; ancak onlar bir hata yaptığında, sadece bir
kısmını size veriyorlar ve paranızın çoğunu alıkoyuyorlardı. Bir çoğu-
nuz bu tür vergi düzenlemelerine aşinasınız ve biz elbette bugün ön
sırada bizimle olan Pakistanlı bir meslektaşımız olan bir vergi ombuds-
manına sahibiz. Gerçek şu ki Ombudsman bu durumun adil olmadığı-
nı düşünüyordu ve Parlamento’ya konuyu taşıdığında, bir parlamento
komisyonu tarafından ele alındı. Parlamento da bu durumun adil ol-
madığını düşündü ve vergi mükellefleri iadelerini aldılar. Son derece
tatmin edici bir sonucun yaşandığı bir örnekti. Ancak, Avrupa Ombu-
dsmanı olarak Niciforos’un halefi ve İrlanda Ombudsmanı olarak be-
nim selefim Emily O’reilly, bir kaza sonucu balıkçı teknesi battığında
geçim kaynağını kaybeden ailelerin kaybını telafi etmek için tasarlanan
“Denizdeki Kayıp” Programı hakkında bir rapor yazdı ve bu programı
getiren Bakan’ın seçim bölgesinden olan ssadece bir ailenin bundan
94 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU