Page 100 - kdk-sempozyum-3
P. 100

Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla başlarım. Sayın Başkan, ekse-
               lansları, hanımefendiler ve beyefendiler. Yüce Allah’a ve size bu Sem-
               pozyumda karşınızda konuşma fırsatı için teşekkür ederim. İran İslam
               Cumhuriyeti Genel Teftiş Kurumu, GIO’nun yasal statüsü ve rolünden
               bahsetmekten son derece memnunum.
               Farsça’dan  İngilizce’ye  sözlü  çeviri  olmadığı  için,  iletişimden  kaynak-
               lanabilecek bazı sorunlardan dolayı özür dilerim. Sunumuma devam
               edeceğim.

               Kurumumuzu tanımanız ve tecrübe paylaşımı için, İran İslam Cumhu-
               riyeti Genel Teftiş Kurumu, GIO’nun yasal statüsü ve rolünden ve idari
               sisteminden bahsetmekten memnuniyet duyuyorum. İran’daki teftiş,
               soruşturma ve gözetim rejimi anayasa devrimi sonrasında kurulmuş-
               tur. 1929’da, Parlamento’nun ulusal istişare asamblesi Ulusal Teftiş Ku-
               rulu’nun kurulmasını onayladı. Daha sonra, 1934’te, adı Ulusal Genel
               Teftiş Kurumu olarak değişti. Bir süre sonra, Teftiş Genel Müdürlüğü,
               ülkenin idari ve yargı dairelerini teftiş etmesi amacıyla Adalet Bakanlı-
               ğı bünyesinde kuruldu. 1954’de, Teftiş Genel Müdürlüğü’ne yardımcı
               olması için Yüksek Denetleme Kurumu kuruldu. 1958’de, yerini Krali-
               yet Teftiş Kurumu aldı. 1979’da, İran İslam Cumhuriyeti’nin zaferinin
               ardından, GIO kuruldu ve diğer benzeri kurumlar, Devrim Yüksek Kon-
               seyi tarafından GIO çatısı altında birleştirildi. İran Anayasasının onayı
               ile  GIO,  ulusal  teftiş  kurumu  sonrasında  174.  Madde  temelinde  çatı
               kurum olarak yetkilendirildi.

               Kıymetli  konuklar  ve  değerli  katılımcılar,  İran  GIO  kurumunun,  om-
               budsmanlık,  vatandaş  haklarının  korunması,  koruyucu  tedbirler  ile
               vatandaşların hakları, ekonomik ve idari yolsuzluklarla mücadele ko-
               nusundaki sorumluluğuna değinmek  isterim.  Aynı  zamanda,  re’esen
               kurumun özel yargı yetkisini de ele almak isterim. Sözlerime son verir-
               ken, GIO’nun işlev ve görevlerine değineceğim.
               GIO’nun hukuki statüsü ile başlamak gerekirse, İran Anayasası’nın 174.
               Maddesi ile gözetleme görevleri itibariyle Adalet Bakanlığı’nın himaye-
               si altında kurulmuştur. Amacı, kamu kurumlarının kanuna uygun bir
               şekilde çalışmasını sağlamaktır. Bu açıdan, İran Parlamentosu GIO Yö-
               netmeliği ve kurallarını kurulduğu yıl olan 1981’de onamıştır. Bu Yönet-
               melik ve kurallarda, 1996 ve 2008’de ve en son da 2014’de değişikliğe
               gidilmiştir.


          98        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105