Page 141 - mahalli-iradeler
P. 141
D. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’ın İnceleme ve Araştırma
Bulguları
7) Şikayet konusu işleme ilişkin bilgi ve belgeler Sincan Belediye
Başkanlığı’ndan istenilmiş, ilgili idarece konuya ilişkin belgelerin ör-
nekleri gönderilmiştir.
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
8) Anayasamızın “Kişinin hakları ve ödevleri» başlıklı ikinci bölü-
münde yer alan “Mülkiyet hakkı” başlıklı 35 inci maddesi; “Herkes, mül-
kiyet ve miras haklarına sahiptir. Bu haklar, ancak kamu yararı amacıyla,
kanunla sınırlanabilir. Mülkiyet hakkının kullanılması toplum yararına ay-
kırı olamaz.” düzenlemesini içermektedir.
9) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin Ek 1 Nolu Protokolünün
“Mülkiyetin korunması” başlıklı 1 inci maddesi; “Her gerçek ve tüzel kişi-
nin mal ve mülk dokunulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır.
Bir kimse, ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve
uluslararası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yok-
sun bırakılabilir.
Yukarıdaki hükümler, devletlerin, mülkiyetin kamu yararına uygun ola-
rak kullanılmasını düzenlemek veya vergilerin ya da başka katkıların veya
para cezalarının ödenmesini sağlamak için gerekli gördükleri yasaları uygu-
lama konusunda sahip oldukları hakka halel getirmez.” şeklindedir.
10) 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun “Mülkiyet hakkının içeriği”
başlıklı 683 üncü maddesi; “Bir şeye malik olan kimse, hukuk düzeninin
sınırları içinde, o şey üzerinde dilediği gibi kullanma, yararlanma ve tasar-
rufta bulunma yetkisine sahiptir.” hükmünü amirdir.
11) 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun; “Yasak işler” başlıklı 24
üncü maddesi; “Anagayrimenkulün, kütükte mesken, iş veya ticaret yeri
olarak gösterilen bağımsız bir bölümünde hastane, dispanser, klinik, polik-
linik, ecza laboratuvarı gibi müesseseler kurulamaz; kat maliklerinin buna
aykırı sözleşmeleri hükümsüzdür; dispanser, klinik, poliklinik niteliğinde
olmıyan muayenehaneler bu hükmün dışındadır.
136 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU