Page 285 - mahalli-iradeler
P. 285

saygılı, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adalet-
            li bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren, Anayasa’ya aykı-
            rı durum ve tutumlardan kaçınan, Anayasa ve hukukun üstün kuralla-
            rıyla kendini bağlı sayan, yargı denetimine açık olan devlettir. Hukuki
            güvenlik ile belirlilik ilkeleri, hukuk devletinin önkoşullarındandır. Ki-
            şilerin hukuki güvenliğini sağlamayı amaçlayan hukuki güvenlik ilke-
            si, hukuk normlarının öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve
            işlemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenle-
            melerinde bu güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını
            gerekli kılar. Belirlilik ilkesi ise yasal düzenlemelerin hem kişiler
            hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya
            yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir ol-
            masını, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı
            koruyucu önlem içermesini ifade etmektedir.”,
               27. Anayasa Mahkemesinin E:2011/23, K:2012/3 sayılı ve
            12/01/2012 tarihli kararında;  “2644 sayılı Tapu Kanunu’nun 21.
            maddesi köy ve belediye sınırları içinde kapanmış yollarla yol fazlaları-
            nın köy veya belediye namına tescil olunmasını öngörmektedir. Bu hü-
            küm gereğince plan değişikliği ya da benzeri nedenlerle bir yolun ka-
            panması ya da bazı bölümlerinin yol olmaktan çıkarılması durumunda
            bu şekilde açığa çıkan taşınmazların belediye ya da köy sınırları içinde
            bulunması halinde bu tüzelkişilikler adına tescil edilmesi gerekmekte-
            dir. Yollar zaman içinde gelişen ihtiyaçlara bağlı olarak imar planların-
            da değişiklik yapılması suretiyle kapatılabileceği gibi bazı yol parçala-
            rının açığa çıkması da ihtimal dâhilindedir. Kapanan ya da açığa çıkan
            yol veya yol parçaları kamu malı niteliğini kaybederek idarenin özel
            malı haline geleceğinden kamu mallarına ilişkin koruma ortadan kal-
            kar. Bu nedenle itiraz konusu kural böylece açığa çıkan taşınmazların
            tapu sicilinin sağladığı güvenceden yararlanabilmesi için tapu siciline
            tescilini öngörmektedir. İdare yeni bir kararla bu taşınmazları kamu
            yararına tahsis ederek kamu malına da dönüştürebilir. Aynı şekilde
            İmar Kanununun 18. maddesi gereği parsellerin yeniden düzenlenme-
            sinde eski yol parçalarını özel kişilerin arsaları ile birleştirebilir. Eğer
            yeniden kamu yararına tahsis edilmezse, idare özel hukuk rejimi çerçe-
            vesinde bu mallara tasarruf eder, gerekirse satabilir.”,

               28. Uyuşmazlık Mahkemesinin E:2010/93, K:2011/10 sayılı
            ve 07/02/2011 tarihli kararında;  “Encümence hisseli taşınmazdaki




           280   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290