Page 100 - KDK
P. 100

98        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                 3  Açık ve hesap verebilir olmak
                   Kamu yönetimi şeffaf olmalı ve bilgi, hukukun izin verdiği ölçüde açık bir şekilde
                   ele alınmalıdır. Kamu kurumları insanlara bilgi vermeli ve uygunsa açık, doğru,
                   eksiksiz, gerekli ve zamanında önerilerde bulunmalıdır.
                   Kamu kurumları, kararları ve işlemleri için hesap verirken açık ve doğru olmalı-
                   dır. Karar alma kriterlerini belirtmeli ve kararlarının gerekçelerini göstermelidir.
                   Kamu kurumları, bilgileri hukuka uygun ve doğru bir şekilde ele almalı ve işle-
                   melidir. Bu nedenle, bir yandan politikalarının ve prosedürlerinin şeffaf olması
                   gerekirken diğer yandan, kamu kurumları, hukukun gerektirdiği şekilde, kişisel
                   ve gizli bilgilerin mahremiyetine de saygı göstermelidir.
                   Kamu kurumları, faaliyetlerinin kanıtı olarak güvenilir ve kullanılabilir kayıtlar
                   oluşturmalı ve tutmalıdırlar. Kayıtları, geri getirilebilmeyi ve yasadan kaynakla-
                   nan bir görev veya iş gereği bakımından gerekli olduğu sürece saklanmalarını
                   sağlamak için tanınmış standartlara uygun olarak yönetmeliler.
                   Kamu kurumları, personellerinin eylemleri için sorumluluğu üstlenmelidirler.

                 4  Adil ve orantılı hareket etmek
                   Kamu kurumları insanlara her zaman adil ve saygılı davranmalıdır. Müşterilerini
                   dinlemeye hazırlıklı olmalı ve işler ters gittiğinde savunmacı yaklaşımdan kaçın-
                   malıdırlar.
                   Kamu kurumları insanlara eşit ve tarafsız davranmalıdır. Müşterilerinin farklılık-
                   larını anlamalı ve bunlara saygı duymalı ve geçmişleri veya durumları ne olursa
                   olsun hizmetlere ve tedaviye eşit erişim sağlamalıdırlar.
                   Bir kamu kurumunun işlemleri ve kararları, bu işlemlere ve kararlara zarar vere-
                   bilecek herhangi bir kişisel önyargı veya çıkar içermemeli ve herhangi bir çıkar
                   çatışması beyan edilmelidir. Kamu kurumları, belirli kişilere veya menfaatlere
                   hukuka aykırı bir şekilde ayrımcılık yapmamalı veya haksız yere bunlar lehine
                   hareket etmemelidir.
                   Kişilere adil ve tutarlı bir şekilde davranılması gerekmekte olup, böylece benzer
                   durumda olanlarla benzer şekilde ilgilenilmiş olur. Herhangi bir farklı muamele,
                   olayın bireysel koşullarına göre gerekçelendirilmelidir.
                   Kamu kurumları, karar alırken ve özellikle de ceza verirken makul davranmalı
                   ve alınan önlemlerin hedeflenen amaçlarla orantılı, şartlara uygun ve ilgili kişiler
                   için adil olmasını sağlamalıdır.
                   Kanunun, düzenlemelerin veya prosedürlerin katı bir şekilde uygulanması bir
                   birey için adil olmayan bir sonuca yol açıyorsa, kamu kurumu adaletsizliği dü-
                   zeltmeye çalışmalıdır. Bunu yaparken, kamu kurumları, elbette, kamu kaynak-
                   larının uygun şekilde korunması gerektiğini akılda tutmalı ve yasal yetkilerini
                   aşmamalıdırlar.
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105