Page 52 - KDK
P. 52
50 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
İrlanda Ombudsmanlığı, 1980 Ombudsmanlık Kanunu’nun 4(3) (b) Bö-
lümü uyarınca, kendi inisiyatifi ile kullanabildiği yetkilere sahiptir. Bu
hükümler geniş bir takdir yetkisi vermektedir ve bu yetkinin ne zaman
kullanılabileceği konusunda herhangi bir sınırlama yoktur.
Fransa’daki Defenseur des Droits Başkan tarafından atanmaktadır.
Talepte bulunanlar (bireyler ve/veya tüzel kişiler) şikâyetlerini, doğru-
dan Defenseur des Droits’ya veya bu şikâyeti daha sonra Savunucuya
iletecek olan bir Parlamento üyesine ya da Avrupa Parlamentosunun
bir Fransız üyesine yöneltebilirler. Defenseur des Droits, aynı zaman-
da, kendi inisiyatifiyle müdahale etmeye karar verebilir, kanun deği-
şiklikleri önerebilir ve yetki alanları ile ilgili olarak herhangi bir yasa
tasarısı konusunda Başbakan tarafından kendisine danışılabilir. Bu
durum, 2011-333 Kanunu’nda belirtilmiştir. Defenseur des Droits’nın
geniş bir soruşturma yetkisi bulunmaktadır. Soruşturma taleplerinden
birine uyulmaması durumunda bir hâkimden karar talep etme yetkisi-
ne sahiptir. Defenseur des Droits bir mahkemede müdahil olabilir ve
şikâyetler konusunda karar (taraflara verilen kararlar veya tavsiyeler)
verebilir, ancak bunlar yasal olarak bağlayıcı değildir.
Almanya’da, Alman Bundestag Dilekçeler Komitesinin Yetkileri (usul
kuralları) Hakkında Kanun’un II. Bölümü Kısım 7’de şöyle denilmekte-
dir: Mahkemeler ve idari makamlar, Dilekçeler Komitesine ve görev-
lendirdiği üyelerine idari yardım sağlamakla yükümlüdür. 105 Komiteler,
genel kurul tarafından kendilerine yönlendirilen maddeleri tartışır ve
müzakere eder. Ayrıca, meseleleri kendi inisiyatifleriyle ele alma hak-
kına da sahiptirler ve bu da, Parlamento tartışmalarında öncelikleri be-
lirlemelerine izin verir. Gerektiğinde, genellikle kamuya açık oturumlar
düzenlemek suretiyle dışarıdan uzmanlıklardan yararlanırlar. Komite-
nin müzakereleri neticesinde, üyelerin oy çokluğu ile, genel kurul ka-
rarının temelini oluşturan bir karar ve rapor için bir tavsiye kararı kabul
edilir. 106
1995 Ombudsmanlık Kanunu, Bölüm 13(2), Malta Ombudsmanlığına,
resen veya söz konusu eylemlerden mağdur olan bir kişinin şikâyette
bulunması durumunda, yetkileri dâhilindeki bir kurumun idari işlemle-
105 Deutscher Bundestag, Dilekçeler Komitesi İşleyişinin Yasal Çerçevesi, erişim için:
https://www.bundestag.de/resource/blob/795668/9237e7d47f800e9458e7509c-
5595daf9/Rechtsgrundlagen_Englisch-data.pdf
106 Deutscher Bundestag, Dilekçeler Komitesi, erişim için: https://www.btg-bestellser-
vice.de/pdf/80170000.pdf