Page 152 - soma rapor 30122014
P. 152

6331  sayılı  İş  Sağlığı  ve  Güvenliği  Kanunu’nun  hükümlerinin  uygulanmasının

               izlenmesi ve teftişi görevi de anılan Kanunun 24 üncü maddesi ile iş müfettişlerine verilmiştir.
               Anılan  Kanunun  25  inci  maddesi,  işyerindeki  bina  ve  eklentilerde,  çalışma  yöntem  ve

               şekillerinde veya iş ekipmanlarında çalışanlar için hayati tehlike oluşturan bir hususun tespit
               edilmesi  halinde,  bu  tehlike  giderilinceye  kadar,  hayati  tehlikenin  niteliği  ve  bu  tehlikeden

               doğabilecek riskin etkileyebileceği alan ile çalışanlar dikkate alınarak, işyerinin bir bölümünde
               veya tamamında işin durdurulacağını düzenlemiş, ayrıca çok tehlikeli sınıfta yer alan maden,

               metal ve yapı işleri ile tehlikeli kimyasallarla çalışılan işlerin yapıldığı veya büyük endüstriyel

               kazaların olabileceği işyerlerinde, risk değerlendirmesi yapılmamış olması durumunda da işin
               durdurulacağını düzenlemiş olup, bu yetkiyi iş müfettişlerine tanımıştır.


                     İş Teftiş Yönetmeliğine  göre  teftiş  faaliyetleri  “iş  teftişi”  ve  “idari  teftiş”  faaliyetleri
               olarak iki ana başlık altında yıllık olarak planlanmakta; yıllık olarak planlanan teftiş faaliyetleri

               “Genel Çalışma Planı” başlığı altında her yılın Aralık ayı içerisinde Bakana sunularak, Bakanın
               onayı alındıktan sonra uygulamaya konulmaktadır.


                     Genel  Çalışma  Planının  iş  teftişine  ilişkin  bölümü  “işin  yürütümü”  ve  “iş  sağlığı  ve
               güvenliği”      teftişleri    için     ayrı      ayrı     hazırlanmakta;      iş     teftişi

               faaliyetleri,  “programlı  teftiş”  ve  “incelemelerden  oluşan  program  dışı  teftiş”  olmak  üzere
               planlanmaktadır.


                     Programlı teftiş, Genel Çalışma Planı kapsamında programlanan ve çalışma hayatındaki
               sorunların  değerlendirilmesi  ve  öncelik  verilmesi  sonucu  işyerlerinde  gerçekleştirilen

               teftişlerdir.

                     İncelemelerden  oluşan  program  dışı  teftiş  ise,  programlı  teftiş  dışında  çalışma

               mevzuatı  ile  ilgili  talep  üzerine  veya  Kurula  intikal  ettirilen  evraklardan  teftiş  hizmetiyle
               bağdaşır  nitelikte  olanların  teftiş  programına  alınması  sonucu  işyerlerinde  gerçekleştirilen

               teftişlerdir.

                     İş  Müfettişleri  çalışma  hayatının  teftişi  dışında,  Bakanlık  merkez,  taşra  ve

               yurtdışı teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşların iş, işlem ve süreçlerinin mevzuata uygunluğunu
               tespit etmek amacıyla inceleme yapmak; personelin ceza mevzuatına göre suç teşkil edebilecek

               nitelikte olan veya personel mevzuatına göre disiplin suçu oluşturan eylem ve işlemleri ile ilgili

               olarak soruşturma yapmak; 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
               Hakkındaki Kanun kapsamına giren personelin, bu Kanun kapsamındaki eylem ve işlemleri

               hakkında ön inceleme yapmak gibi görevleri de ifa etmekte olup söz konusu görevler “idari



                                                           138
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157