Page 157 - soma rapor 30122014
P. 157

sağlanmalıdır.

                      Düşük yatırımlı küçük işletmelerin iş sağlığı ve güvenliğini planlarına yansıtmayıp ek

               bir  yük  olarak  değerlendirmesinin  önüne  geçilmelidir.  İş  sağlığı  ve  güvenliğinin  yatırım

               aşamasından başlayarak tüm işlerin önemli bir parçası olması sağlanmalıdır.

                      İş sağlığı ve güvenliği önlemlerinin alınmadığı, çalışanların hayati tehlikelere maruz

               kaldığı işyerlerinde teftiş sonucunda tespitlere dayanılarak alınan, 6331 Sayılı Kanunun 25 inci
               maddesi  uyarınca  işyerinde  işin  durdurulması  kararlarının,  Valilikler  ve  ilgili  kurumlar

               tarafından ivedi şekilde uygulanması, durdurma işleminin etkin ve amacına uygun olması için
               önem arz etmektedir.


                      Maden işyerlerinde istenen mevzuata aykırılıkların giderilmesi için yapılması gerekli
               harcama ve maliyet ile idari para cezası karşılaştırıldığında idari para cezalarının çok düşük

               kaldığı görülmektedir. Örneğin; 100 bin metreküplük bir kademe düzeltme işinin maliyeti en
               az 200- 300 bin TL iken idari para cezası 1.000 – 2.000 TL civarındadır. İdari para cezaları

               riskin büyüklüğü ve kapsadığı işçi sayısı dikkate alınarak hesaplanmalıdır. Mevcut durumda ise

               idari  para  cezası  uygulanması  yerine  işyerinin  sürekli  izlenerek  mevzuata  aykırılıklar
               konusunda işveren ve mühendislere baskı ve takip yapılması daha uygun bir yaklaşımdır.


                      İşverenlerin  çoğunluğunun  iş  sağlığı  ve  güvenliği  mevzuatının  belgelendirme  ve
               dokümantasyon  konularına  eğildikleri  halde,  işletmelerinin  fiziksel  şartlarında  yapılması

               gereken iyileştirmeleri ihmal ettikleri görülmüştür. İhmal edilen fiziksel şartların iyileştirilmesi

               çalışmalarına ağırlık verilmesi gerekmektedir.

                      Yeraltı  kömür  ocaklarına  giriş  ve  çıkışlar  genel  olarak  desandreler  vasıtasıyla

               yapılmaktadır.  Teftişi  yapılan  yeraltı  nitelikli  kömür  ocaklarının  bir  kısmında  desandre
               boylarının (uzunluğu) arttığı, kimi ocaklarda ise 1000 metrenin üzerine çıktığı tespit edilmiştir.

               Bu  durumun  ise  beraberinde  tahkimat,  havalandırma  ve  nakliyat  sisteminde  sıkıntılara  yol
               açtığı anlaşılmıştır. Özellikle eğimi ve uzunluğu fazla desandre ile çalışan ocaklarda işçilerin

               ocağa giriş ve çıkışlarının sorun teşkil etmekte olduğu anlaşılmıştır. Zira desandrelerde mevcut
               nakliyat sisteminin yalnızca malzeme ve kömür nakline yönelik olarak kurulup, kullanılmakta

               olduğu, insan nakline uygun olmadığı, çalışanların ise yürümek suretiyle ocağa giriş ve çıkış

               yapmak zorunda oldukları belirlenmiştir. Ancak geçmişte yaşanan ve yasak olmasına rağmen
               çalışanların, insan nakline uygun olmayan nakliye vagonlarına binmek suretiyle ocağa giriş ve

               çıkış  yaptıkları  ve  bu  esnada  da  kazalandıkları  bir  gerçekliktir.  Bu  nedenle  de,  özellikle
               desandre uzunluğu ve eğiminin fazla olduğu ocaklarda, insan (çalışan) nakline uygun nakliyat



                                                           143
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162