Page 44 - soma rapor 30122014
P. 44

ciddi  bir  tehlike  ortaya  çıktığında  faaliyetlerin  durdurulması  ve  işçilerin  güvenli  bir  yere

               tahliyesinin sağlanması hususlarını gözeteceklerdir.

                     176 sayılı Sözleşmenin yukarıda yer verilen hükümleri, ulusal mevzuat kısmında ayrıntılı
               olarak  yer  verildiği  üzere  iç  hukukumuzda  6331  sayılı  İş  Sağlığı  ve  Güvenliği  Kanunu,  İş

               Sağlığı  ve  Güvenliği  Hizmetleri  Yönetmeliği,  İş  Sağlığı  ve  Güvenliği  Kurulları  Hakkında

               Yönetmelik,  Çalışma  ve  Sosyal  Güvenlik  Bakanlığı  İş  Teftiş  Kurulu  Yönetmeliği,  İşyeri
               Hekimi  ve  Diğer  Sağlık  Personelinin  Görev,  Yetki,  Sorumluluk  ve  Eğitimleri  Hakkında

               Yönetmelik,  İş  Güvenliği  Uzmanlarının  Görev,  Yetki,  Sorumluluk  ve  Eğitimleri  Hakkında
               Yönetmelik, İş Sağlığı ve Güvenliği İle İlgili Çalışan Temsilcisinin Nitelikleri ve Seçilme Usul

               ve Esaslarına İlişkin Tebliğ, Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları

               Hakkında Yönetmelik, Maden İşyerlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliği, Çalışanların
               Patlayıcı Ortamların Tehlikelerinden Korunması Hakkında Yönetmelikler ile karşılanmaktadır.

                     Buna karşın işverenlerin yeraltında bulunan çalışanların adlarının ve olası mahallerinin

               herhangi  bir  anda  doğru  olarak  bilinmesini  sağlayacak  bir  sistemin  oluşturulmasına  ilişkin

               düzenlemenin  mevzuatımızda  bir  karşılığı  bulunmamaktadır.  Ayrıca  işçilere  tanınmış  olan
               kazaları, tehlikeli olayları ve olası tehlikeleri işverene ve yetkili makama bildirme, güvenlik ve

               sağlık açısından kaygı duyulmasına neden olacak bir durum varsa, işveren ve yetkili makamdan
               denetim ve araştırma yapılmasını talep etme hakları ulusal mevzuatımızda tüm işçilere değil

               işçi temsilcisine, iş sağlığı ve güvenliği uzmanına ve iş sağlığı güvenliği kurullarına tanınmıştır.

               Yine  çalışan  temsilcileri  için  sözleşmede  yer  verilen;  işyerinde  işveren  ve  yetkili  merci
               tarafından yapılan denetim ve araştırmalara katılma ve bağımsız uzmanlara başvurma haklarına

               mevzuatımızda yer verilmemiştir.

                     Genel olarak değerlendirildiğinde, ILO 176 sayılı sözleşmede yer verilen düzenlemelerin

               hemen hemen tamamına yakınının ulusal mevzuatımızda da yer aldığı anlaşılmaktadır. İşçilerin
               iş  sağlığı  ve  güvenliği  alanındaki  katılım  hakları  açısından  eksik  olduğu  değerlendirilen

               düzenlemelerin mevzuata eklenmesi, münhasıran maden iş kazaları ve meslek hastalıklarının
               araştırılması ve incelenmesinden sorumlu bir kurum tesis ya da tayin edilmesi ve yeraltında

               bulunan  çalışanların  adlarının  ve  olası  mahallerinin  takip  edilmesine  ilişkin  düzenlemeler

               yapılması yerinde olacaktır.


                     2.2.5. 187 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi


                     ILO’nun 187 sayılı Sözleşmesi ile iş kazalarını, meslek hastalıklarını ve ölümleri önlemek
               için iş sağlığı ve güvenliğinin sürekli geliştirilmesini amaçlamakta, bu amaçla üye ülkelere


                                                           30
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49