Page 46 - soma rapor 30122014
P. 46
İşletme seviyesinde, işyerinde önleyici tedbirlerin esas unsuru olarak yönetim, işçiler ve
bunların temsilcileri arasındaki işbirliğini geliştirmeye yönelik düzenlemeler;
Ulusal iş sağlığı ve güvenliği sistemi, gerekli görülürse, aşağıdakileri de kapsayacaktır;
İş sağlığı ve güvenliği konularıyla ilgili ulusal bir üçlü danışma organı veya organları;
İş sağlığı ve güvenliği konularında bilgilendirme ve danışmanlık hizmetleri;
İş sağlığı ve güvenliği eğitiminin sağlanması;
Ulusal yasa ve uygulamaya uygun iş sağlığı hizmetleri;
İş sağlığı ve güvenliği konularında araştırma;
ILO’nun ilgili belgeleri göz önünde bulundurularak, iş kazaları ve meslek hastalıkları
konusunda veri toplanması ve analiz edilmesi için bir mekanizma;
İş kazaları ve meslek hastalıklarını kapsayan ilgili sigorta veya sosyal güvenlik
sistemleri ile işbirliği için hükümler;
Mikro-işletmelerde, küçük ve orta ölçekli işletmelerde ve kayıt dışı ekonomide, iş
sağlığı ve güvenliğine ilişkin koşulların sürekli gelişimi için destek mekanizmaları.
Sözleşmenin 5’inci maddesine göre; her üye, en fazla temsil kabiliyetine sahip işveren ve
İşçi kuruluşlarına danışarak, iş sağlığı ve güvenliği konusunda ulusal bir program
düzenleyecek, uygulayacak, izleyecek, değerlendirecek ve belirli sürelerle gözden geçirecektir.
Ulusal program:
Sağlık ve güvenlik bakımından ulusal önleyici kültürün gelişmesini teşvik edecek;
İş kazaları, meslek hastalıkları ve ölümleri önlemek ve işyerinde sağlık ve güvenliği
geliştirmek amacıyla, ulusal yasa ve uygulamalara uygun olarak, makul ve uygulanabilirliği
ölçüsünde, işle ilgili tehlikeleri ve riskleri ortadan kaldırarak ya da en aza indirerek işçilerin
korunmasına katkıda bulunacak;
İş sağlığı ve güvenliği için, ulusal sisteminin analizini de kapsayacak şekilde, iş sağlığı
ve güvenliğine ilişkin ulusal durum analizi yapılacak ve gözden geçirilecek;
Kaydedilen gelişmenin amaçlarını, hedeflerini ve göstergelerim içerecek;
32