Page 217 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 217
32 nci maddesinin birinci fıkrasında, idareye takdir yetkisinin tanın-
dığı, bu fıkra hükümlerine göre meydana gelen yayın hizmet ilkele-
rini ihlal durumunda, idari para cezası ile birlikte idari tedbire karar
verilebileceği gibi sadece idari para cezasına veya idari tedbire karar
verilebileceği belirtilmişken, olayımızda sadece para cezasına hükme-
dilmiştir. Bu bağlamda takdir yetkisi kullanılırken eşitlik ilkesinin
ihlal edildiğine dair bilgi ve belge sunulmadığı gibi bu yönde bir iddia
da bulunulmadığı ayrıca yaptırıma ilişkin gerekçelerin somut, yeter-
li, inandırıcı olduğu diğer taraftan mezkur fıkrada en ağır yaptırımın
uygulanmayarak, kişi yararı ile kamu yararı arasındaki olması gereken
denge de korunduğundan takdir yetkisinin kötüye kullanımı
söz konusu değildir.
32) Konuya 15 ve 16 numaralı paragraflarda yer alan Avru-
pa İnsan Hakları Mahkemesi kararları yönünden bakıldığında;
mahkeme kararlarında ifade özgürlüğünün yalnızca bilgilendirici ve
objektif söylemler için değil, toplumu rahatsız edici, kışkırtıcı ya da
şok edici söylemler için de geçerli olduğunu yukarıda belirtilen ve ifa-
de özgürlüğü kapsamında değerlendirilmesi “bin yıllık tarihi yok ettiği
ve kılık kıyafetle..”ilgili husus hariç (bkz.pr 24). bu özgürlüğün kin,
doğrudan kişiliğe zarar verme amacı olmaması önemine vurgu
yapıldığından olayımızda da bu vurgu yapılan noktalar sübut
bulduğundan, idari yaptırımın (idari para cezası) ifade hürri-
yetine aykırı bir yönü bulunmamaktadır.
33) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, mevzuat, dokt-
rin, yargı kararları, bilgi, belge ve tüm dosya birlikte değerlen-
dirildiğinde; söz konusu idari para cezasına ilişkin Kanun’un normlar
hiyerarşisine uygun olduğu, dayanağının 6112 sayılı Kanun’un 8/1-a
olarak nitelendirilmesinin yerinde olduğu ve insan hakları bağlamın-
da da ifade hürriyetine aykırı bir durum bulunmadığından bu cezanın
hukuka aykırı olmadığı diğer taraftan verilen uyarı yaptırımının ise 30
numaralı paragrafta yer alan gerekçelerle hukuka aykırı olduğu sonuç
ve kanaatine varılmıştır.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme:
34) T.C Anayasanın “Kanun Önünde Eşitlik “başlıklı 10’uncu mad-
desinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesinin 13’üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının
216 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU