Page 217 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 217

32 nci maddesinin birinci fıkrasında, idareye takdir yetkisinin tanın-
              dığı, bu fıkra hükümlerine göre meydana gelen yayın hizmet ilkele-
              rini ihlal durumunda, idari para cezası ile birlikte idari tedbire karar
              verilebileceği gibi sadece idari para cezasına veya idari tedbire karar
              verilebileceği belirtilmişken, olayımızda sadece para cezasına hükme-
              dilmiştir. Bu bağlamda takdir yetkisi kullanılırken eşitlik ilkesinin
              ihlal edildiğine dair bilgi ve belge sunulmadığı gibi bu yönde bir iddia
              da bulunulmadığı ayrıca yaptırıma ilişkin gerekçelerin somut, yeter-
              li, inandırıcı olduğu diğer taraftan mezkur fıkrada en ağır yaptırımın
              uygulanmayarak, kişi yararı ile kamu yararı arasındaki olması gereken
              denge de korunduğundan takdir yetkisinin kötüye kullanımı
              söz konusu değildir.
                 32) Konuya 15 ve 16 numaralı paragraflarda yer alan Avru-
              pa İnsan Hakları Mahkemesi kararları yönünden bakıldığında;
              mahkeme kararlarında ifade özgürlüğünün yalnızca bilgilendirici ve
              objektif söylemler için değil, toplumu rahatsız edici, kışkırtıcı ya da
              şok edici söylemler için de geçerli olduğunu yukarıda belirtilen ve ifa-
              de özgürlüğü kapsamında değerlendirilmesi “bin yıllık tarihi yok ettiği
              ve kılık kıyafetle..”ilgili husus hariç (bkz.pr 24). bu özgürlüğün kin,
              doğrudan kişiliğe zarar verme amacı olmaması önemine vurgu
              yapıldığından olayımızda da bu vurgu yapılan noktalar sübut
              bulduğundan, idari yaptırımın (idari para cezası) ifade hürri-
              yetine aykırı bir yönü bulunmamaktadır.

                 33) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, mevzuat, dokt-
              rin, yargı kararları, bilgi, belge ve tüm dosya birlikte değerlen-
              dirildiğinde; söz konusu idari para cezasına ilişkin Kanun’un normlar
              hiyerarşisine uygun olduğu, dayanağının 6112 sayılı Kanun’un 8/1-a
              olarak nitelendirilmesinin yerinde olduğu ve insan hakları bağlamın-
              da da ifade hürriyetine aykırı bir durum bulunmadığından bu cezanın
              hukuka aykırı olmadığı diğer taraftan verilen uyarı yaptırımının ise 30
              numaralı paragrafta yer alan gerekçelerle hukuka aykırı olduğu sonuç
              ve kanaatine varılmıştır.
                 D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme:

                 34) T.C Anayasanın “Kanun Önünde Eşitlik “başlıklı 10’uncu mad-
              desinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan
              Hakları Sözleşmesinin 13’üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının




            216   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222