Page 448 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 448

- Türk Patent Enstitüsü Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kuru-
            lu’nun 25/02/2013 tarih ve 2012-M-3496 sayılı kararı.
               - Türk Patent Enstitüsü Markalar Dairesi Başkanlığının 29/05/2013
            tarih ve 641 sayılı cevabi yazısı.

               V- HUKUKİ DEGERLENDİRME

               I) Hukuka Uygunluk Denetimi Yönünden
               9) 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde
            Kararnamenin “Marka tescilinde red için mutlak nedenler “ başlıklı 7 nci
            maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, 5 inci madde kapsamına
            girmeyen işaretlerin marka olarak tescil edilemeyeceği hükme bağlan-
            mıştır.
               Söz konusu “Markanın içereceği işaretler“ başlıklı 5 inci maddede ise,
            markanın, bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün
            mal veya hizmetlerinden ayni etmeyi sağlaması koşuluyla, kişi adları
            dahil, özellikle sözcükler şekiller, harfler, sayılar malların biçimi veya
            ambalajları gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade
            edilebilen, baskı yoluyla yayınlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işa-
            retleri içerebileceği belirtilmiştir.

               Dolayısıyla, “marka”yı, bir teşebbüsün mal ve hizmetlerini, bir baş-
            ka teşebbüsün mal ve hizmetlerinden ayni etmeyi sağlaması koşuluyla
            her türlü işaret olarak tanımlan1ak mümkündür.
               Somut olayda, marka olarak tescili talep edilen söz konusu ibare-
            lerin “baskı yoluyla yayınlanabilme ve çoğaltılabilme “niteliğini haiz
            olduğu tartışmasız olmakla birlikte, ayrıca söz konusu ibarelerin bir
            teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal veya hiz-
            metlerinden ayni etmeyi sağlayıp sağlamadığı hususunun incelenmesi
            gerekmektedir.
               Bir markanın ayırt edici nitelikte olup olmadığı hususunun değer-
            lendirilmesinde, tescilin talep edildiği mal ve hizmetler, markanın bu
            mal ve hizmetlerin sunulacağı ortalama
               tüketici kitlesi üzerindeki etkisi ve somut koşullar birlikte ele alınır,
            zira markanın ayırt






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  447
   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453