Page 451 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 451
Somut olayda, marka olarak tescili talep edilen “ister zengin ol ister
fukara, her gönül ister bir yuva bir de araba “ibaresinin, Marka Tescil
Başvurularına Ait Mal ve Hizmetlerin Sınıflandırılmasına İlişkin Teb-
liğde 12. ve 37. Sınıf kapsamında sayılan mal ve hizmetlerin tümü ile
birlikte değerlendirilmesi neticesinde , söz konusu ibarenin ihtiva et-
tiği unsurların 12 ve 37. Sınıf kapsamında sayılan mal ve hizmetlerin
tümü ile bağdaşmadığı, dolayısıyla bir bütün olarak ortalama tüketici
üzerinde bahsi geçen mal ve hizmetleri bir başka teşebbüsün mal veya
hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlayıcı nitelikte genel bir intiba bırak-
madığı mütalaa edilmektedir.
Dolayısıyla, ... tarafından yapılan 2011/39798 başvuru numaralı ve
“ister zengin ol ister fukara, her gönül ister bir yuva bir de araba “iba-
reli marka başvurusunun reddine ilişkin işlemde herhangi bir hukuka
aykırılık söz konusu değildir.
I) Hakkaniyete Uygunluk Denetimi Yönünden
10) Marka tescil başvurusunun değerlendirilmesinde mevcut her
türlü veri çerçevesinde başvurunun tüm somut koşulları dikkate alın-
malıdır, zira markanın ayırt ediciliğini talep edilen mal ve hizmetler-
den bağımsız ve soyut olarak değerlendirmek mümkün değildir.
Her marka özgünlük derecesi, tasarımı, tescile konu mallar/hiz-
metler, bu mal ve hizmetlerin tüketici grubunun özellikleri, markanın
tescil kapsamındaki mallar/hizmetler üzerindeki ayırt edici niteliği
gibi unsurlar açısından kendine özgü özellikler taşıdığından, tüm bu
unsurların birlikte değerlendirilmesi sonunda tescil başvurusuna iliş-
kin karar oluşturulabilmektedir ki bu değerlendirmede idarenin takdir
hakkı göz ardı edilemez.
Somut olayda, başvuruya konu markanın “ister zengin ol ister fu-
kara her gönül ister bir yuva bir de araba “ifadesinin kelime kombi-
nasyonu oluşturduğu, kelime kombinasyonunun ayırt ediciliğinin
tespitinde markayı oluşturan her bir kelime ya da bileşenin tek tek
değerlendirilmesi yeterli olmamakta, kelime kombinasyonunun ihtiva
ettiği kelimelerin tamamı itibariyle bir bütün olarak ilgili tüketici kesi-
mi üzerinde bıraktığı izlenimin dikkate alınması gerekmektedir.
Nitekim başvuruya konu markanın kelime kombinasyonu oluştur-
ması dışında, başvuru formunda belirtilen mal ve hizmetlerin tümüne
450 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU