Page 452 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 452
ilişkin olarak başkaca herhangi bir unsur içermediği, “ister zengin ol
ister fukara “ifadesinin dilimize yerleşik bir slogan olduğu, “her gönül
ister bir yuva bir de araba “ifadesinin de bu sloganı tamamlayan bir
ifade olarak kullanılmış olduğu görülmektedir.
Söz konusu sloganlar, yapısı gereği bir reklam, tanıtım ve promos-
yon aracı olarak sıklıkla kullanılan ibareler olduğundan, ayırt edicilik
incelemesinde sloganın ilgili tüketici kesiminde marka algısı yaratıp
yaratmayacağı hususunun öncelikli olarak değerlendirilmesi gerekir.
Marka algısı yaratmayan, ortalama tüketici tarafından mal veya hiz-
metleri işaret etmenin ya da onların asli özelliklerini belirtmenin nor-
mal bir yolu olarak algılanacak, doğrudan doğruya sıradan bir reklam,
promosyon ifadeleri şeklinde algılanacak sloganlar ayırt edici nitelikte
kabul edilmez.
Somut olayda, marka tescil başvurusunun alışılmışın dışında bir
kelime kombinasyonu değil, günlük dilde kullanımı yaygın olan bir ifa-
de olduğu, söz konusu ibarenin ihtiva ettiği unsurların 12 ve 37. Sınıf
kapsamında sayılan mal ve hizmetlerin tümü ile bağdaşmadığı dikkate
alındığında, başvurunun bu haliyle ortalama dikkate sahip tüketiciler
nezdinde marka algısı yaratma niteliğinin bulunmadığı, markanın te-
mel fonksiyonu olan ayırt edicilik
fonksiyonuna sahip olmadığı dikkate alındığında idarenin bu yön-
deki takdiri ile başvurunun reddine ilişkin kararında hakkaniyete ay-
kırılık görülmemektedir.
Diğer yandan şikayetçi ..., benzer ibareli sloganların (Atma Recep
Din Kardeşiyiz) Türk Patent Enstitüsünce marka olarak tescil edildiği
iddiasında bulunmakta ise de, Türk Patent Enstitüsü Markalar Dairesi
Başkanlığı ile yapılan görüşmeler neticesinde; “Atma Recep Din Kar-
deşiyiz “ibareli marka başvurusunun Markalar Dairesi Başkanlığının
23/01/2012 tarih ve 2012-0-36269 sayılı kararı ile yapılan karar dü-
zeltme işlemi neticesinde, başvuru kapsamındaki tüm mallar/hizmet-
ler yönünden reddedilmiş olduğu ve ilgili şerh kararının 13/02/2012
tarih ve 198 sayılı Resmi Marka Bülteninde ilan edildiği bilgisi edinil-
miştir.
Dolayısıyla, marka tescil başvurusunun değerlendirilmesinde mev-
cut her türlü veri çerçevesinde başvurunun tüm somut koşullarının
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 451